Σ' αυτήν μου την καταχώρησή καταθέτω τη συζήτηση που έγινε επάνω στο πρόσφατο βιβλίο "Για το ζήτημα του Αιγαίου" του κ. Αν. Πεπονή.
ΣΓΣ
Στην ιστοσελίδα του in.gr http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=901846
διάβασα το ρεπορτάζ για το βιβλίο του κ. Αναστ. Πεπονή.
(αν δεν βλέπετε τις φωτογραφίες κάντε κλικ στο e-mail)
και τελευταία αναφέρει:
Κατά τη γνώμη μου ο κύριος Πεπονής κάνει ένα τρομερό λάθος με αυτήν την εισήγηση.
Το θέμα ΔΕΝ είναι να επεκτείνουμε τα χωρικά ύδατα εκεί που δεν δημιουργείται πρόβλημα ναυσιπλοΐας, αλλά να τα επεκτείνουμε εκει που δικαιούμαστε και που η Τουρκία λέει casus belli.
Αν σε τυχόν επέκταση αφήσουμε απέξω τις περιοχές που θεωρούνται casus belli για την Τουρκία, τότε αναγνωρίζουμε ευθέως οτι στις περιοχές αυτές υπάρχει όντως πρόβλημα και πρέπει να τις παζαρέψουμε με την Τουρκία για να βρούμε λύση!
Νίκος Μανταδάκης
Σ.Γ. προς Ν.Μ.
Θεωρώ ότι οι επισημάνσεις του κ. Ν. Μ. είναι πολύ σοβαρές και απόλυτα τεκμηριωμένες. Θα ήταν σκόπιμο να δουν το φως της δημοσιότητας με επιστολή στον Αθηναϊκό Τύπο, για την ενημέρωση εκείνων που δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν τα πράγματα και θα αποδεχθούν καλόπιστα τα αναφερόμενα στο βιβλίο ενός εξέχοντος πολιτικού.
Σ. Γ.
Συμφωνώ με το σχόλιο του συμμαθητή μου Νίκου Μανταδάκη.
Για το θέμα της επέκτασης των χωρικών υδάτων έχουν γίνει πολλές επιτελικές Μελέτες τόσο από τα Στρατιωτικά Επιτελεία και το ΥΠΕΞ, όσο και από τους σπουδαστές της ΝΣΠ.
Τα συμπεράσματα είναι:
1) Η επέκταση σε 12 ν.μ δεν συνιστάται γιατί κλείνοντας την ανατολική και δυτική είσοδο από το Νότο (Κρήτη), το Αιγαίο καθίσταται "κλειστή θάλασσα" με όλες τις συνέπειες και τους περιορισμούς....
2)Αφού υπάρχει η πρόβλεψη, στο ΔΝΔ, για δυνατότητα επέκτασης στα 12 νμ, μπορούμε να περιοριστούμε στα 10 νμ, ώστε να ταυτιστεί-όπως προβλέπεται- ο θαλάσσιος και εναέριος χώρος και επί πλέον να μη καταστεί (όπως προαναφέρθηκε) το Αιγαίο κλειστή θάλασσα.
Η Τουρκία έχει απειλήσει με casus belli οποιαδήποτε μεταβολή των χωρικών υδάτων, πέραν των 6 ν.μ
Ο συνάδελφος Σωτήρης Σωτηρόπουλος που έχει ασχοληθεί επί μακρόν με το θέμα, θα μπορούσε -εφόσον επιθυμεί- να μας πει τη γνώμη του.
Κ.Σ.Β
ΝΜ προς ΣΓ
Κύριε Ναύαρχε,
εχω τη γνώμη οτι αυτά τα θέματα δεν πρέπει να "απλώνουν" με δημόσιες επιστολές.
Αν είχα πρόσβαση στον κ. Πεπονή θα του υπεδείκνυα σε τι, κατά την άποψή μου κάνει λάθος.
Ίσως αυτό και να έκανε κάποιος απο τους παρευρισκόμενους στην παρουσίαση του βιβλίου του που να γνωρίζει καλύτερα τα της εξωτερικής πολιτικής.
Νίκος Μανταδάκης
Στην πολύ εύστοχη παρατήρηση του αγαπητού κ. Ν.Μ. απέφυγα να … τσιμπήσω, αλλά εμμέσως, πλην σαφώς, σ’ ένα άλλο σύγχρονο μήνυμα μου συνέστησα το βιβλίο «ΚΡΗΤΗ 1941 Η «παράδοση» της από τον Τσόρτσιλ στο Χίτλερ». Από τον τίτλο και μόνον είναι αντιληπτόν του τι παιχνίδια παίζονται. Το βιβλίο του κ. Πεπονή δεν έχω προφτάσει να το διαβάσω (μια στοίβα περιμένει). Παλαιότερα είχα αναφέρει το βιβλίο του Κ. Κόλμερ "Τα πετρέλαια της Ελλάδος", θα πρέπει να είναι επάνω στον ίδιο περίπου καμβά γραμμένο και το βιβλίο του κ. Α.Π..
Μετά από τα γενόμενα σχόλια και τον αποκλεισμό του Άη Στράτη από τη διασυμμαχική άσκηση εκτιμώ ότι κάποιος πρέπει να … βουίξει εν τη ερήμω, σε ώτα μη ακουόντων. Το γιατί είναι μη ακούοντες το έχω διατυπώσει με πολλούς τρόπους σε παρελθόντα μηνύματά μου και ευκαιρίες. Ζητείται ένας Παπαδόπουλος, ένας Τάσσος Παπαδόπουλος -- προς αποφυγήν άλλων συνειρμών.
Ο ΚΣΒ που έχει περάσει από την ΥΥ είμαι βέβαιος ότι θα έχει γνώση των θλιβερών μελετών 16, 11 και 9% που είχε εκπονήσει η ΥΥ με project manager (μα ‘ρέσει το τίτλος) τον ανακληθέντα ΠΚ (επιτηρητής μας στη ΣΝΔ για τους συγχρόνους μου) και μετέπειτα Σύμβουλος στο ΥΠΕΞ επί θεμάτων UNCLOS. Με τέτοιες νοοτροπίες και πρακτικές το παιχνίδι έχει χαθεί από χέρι και προτού ξεκινήσει.
Δεδομένης της πρόβλεψης της «αβλαβούς διελεύσεως» και των διαύλων το σημείο (1) του ΚΣΒ εκτιμώ ότι δεν ευσταθεί. Το «κλειστή θάλασσα» και το «ελληνική λίμνη» είναι εντυπωσιακές και βροντώδεις εκφράσεις προπαγάνδας και υπεραπλούστευσης των πραγματικών γεγονότων και του νομικού καθεστώτος. Όπως τα, οποιασδήποτε εθνικότητας, φορτηγά αυτοκίνητα, ΙΧ αυτοκίνητα και τραίνα οδεύουν π.χ. από την Κπολη στη Θεσσαλονίκη ανεμπόδιστα – αρκεί να μην συμπεριφέρονταν ανορθόδοξα κατά τη διαδρομή τους – έτσι προβλέπεται και με την αβλαβή διέλευση των πλοίων (εμπορικών και πολεμικών [τα Υ/Β υποχρεούνται να πλέουν εν αναδύσει και αυτό δεν άρεσε στους Αμερικανούς]), όλων των εθνικοτήτων, μέσα από τη χωρική θάλασσα. Στη χωρική θάλασσα μας η εθνική κυριαρχία είναι η ίδια που ισχύει και για την … Πλατεία Συντάγματος (για τα περί εθνικής κυριαρχίας ρίξτε μια ματιά στις προ ημερών δηλώσεις Χατζηγάκη ΥΠΔΙΚ στη Βουλή των Ελλήνων [Θυμηθείτε την Ψαρούδα-Μπενάκη] http://troktiko.blogspot.com/2008/05/blog-post_19.html).
Είναι ξεκάθαρο, δεν υπάρχει θέμα περιορισμού της ναυσιπλοϊας, όπως δεν υπάρχει θέμα διελεύσεως των αυτοκινήτων μιας χώρας μέσω μιας άλλης χώρας, αρκεί η συμπεριφορά να είναι η ανάλογη. Η άποψη "Η Τουρκία δεν θα κάνει πόλεμο για μια επέκταση που δεν θα δημιουργεί σε κανέναν οιοδήποτε προβλημα ναυσιπλοϊας." εκτιμώ ότι είναι λάθος και ως σκέψη ακόμα ...
Η Τουρκία η οποία κινείται διαχρονικά με μελετημένη στρατηγική σκέψη, αφού παγίωσε την ουδετεροποίηση της ν. Λήμνου, τώρα ξεκίνησε και την ουδετεροποίηση του Άη Στράτη και έτσι πλησιάζει και οριοθετεί περισσότερο τον μεσημβρινό των 25º, για την ακρίβεια 24º 58’ 10΄΄ το δυτικό άκρον του νησιού (παλιά της στρατηγική επιδίωξη. Εγώ τουλάχιστον την συνειδητοποίησα το 1966, όταν έκανα νατοϊκές ωκεανογραφικές έρευνες).
Εφόσον η ελληνική πολιτική ηγεσία αποφασίσει να δραστηριοποιηθεί, προς αυτή την κατεύθυνση, ειδικότερα τώρα που αλλάζει ο γεωστρατηγικός χάρτης της περιοχής με τις συμφωνίες διέλευσης των ενεργειακών αγωγών, θα πρέπει να πράξει το ελάχιστον. Να εφαρμόσει τις γραμμές βάσεως (δεν εμπίπτει στον όρο της απαράδεκτης απειλής του casus belli, την οποία έχουμε κάνει γαργάρα), αφενός μεν αυξάνει τη χωρική θάλασσα, αφετέρου δε περνάει το μήνυμα ότι δεν απεμπολούμε τα δικαιώματά μας που απορρέουν από το ΔΝΔ, αλλά τα υλοποιούμε κατά το δοκούν.
Κλείνω την πολυλογία μου επισημαίνοντας ότι αν δεν ληφθεί ΠΟΛΥ σοβαρά υπόψη η, ως αι ημέραι συνεχώς αυξανόμενη, γεωπολιτική και γεωστρατιωτική σημασία της περιοχής, από τη διέλευση των ενεργειακών αγωγών, όπως εκτιμώ τα πολυποίκιλα και πολυδιάστατα προβλήματα εθνικής κυριαρχίας θα αυξάνονται γεωμετρικά.
ΣΓΣ