Η συμφωνία των ηγετών της Ευρωζώνης τα ξημερώματα της 12ης Μαρτίου δημιούργησε ένα νέο πλαίσιο για τη νομισματική ένωση, στο οποίο ειδικά η Ελλάδα θα πρέπει να προσπαθήσει πολύ για να προσαρμοστεί τα ερχόμενα χρόνια. Τα γκρίζα σημεία που απομένουν θα πρέπει να συμφωνηθούν αύριο στην έκτακτη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών του Eurogroup και να επικυρωθούν στη σύνοδο κορυφής στις 24 - 25 Μαρτίου. Το σημαντικότερο υπό διαπραγμάτευση σημείο που θα επηρεάσει μεσοπρόθεσμα το κόστος δανεισμού της Ελλάδας είναι αν στο πλαίσιο του μόνιμου Ευρωπαϊκού Ταμείου Σταθερότητας τα δάνεια από την Ευρωζώνη θα «απολαύουν καθεστώτος προτιμώμενου πιστωτή».
Η νέα μορφή της Ευρωζώνης βασίζεται σε πολύ αυστηρότερη και εντονότερη επιτήρηση όχι μόνο δημοσιονομικών μεγεθών όπως το έλλειμμα και το χρέος, αλλά ολόκληρης της οικονομίας των κρατών-μελών, με ιδιαίτερη προσοχή να δίνεται στην ανταγωνιστικότητα. Παράλληλα ο προσωρινός μηχανισμός βοήθειας (EFSF) και ο μόνιμος (ESM) θα αποτελούν, υπό αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις, τη δικλίδα ασφαλείας όχι μόνο για τα κράτη-μέλη που δεν θα μπορούν να δανειστούν από τις αγορές, αλλά και για την ίδια την Ευρωζώνη και το ευάλωτο τραπεζικό της σύστημα. Η Ελλάδα βρίσκεται στο κέντρο των νέων μηχανισμών της Ευρωζώνης εξαιτίας των οικονομικών προβλημάτων της. Σε πρώτη φάση το Μνημόνιο, εφόσον εφαρμόζεται, θα προστατέψει την Ελλάδα από οικονομικές κυρώσεις στο πλαίσιο του αναθεωρημένου Συμφώνου Σταθερότητας. Παράλληλα η εφαρμογή του Μνημονίου και του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων ύψους 50 δισ. ευρώ θα δώσει στην ελληνική κυβέρνηση το δικαίωμα να διεκδικήσει μελλοντικές διευκολύνσεις από τους εταίρους της.
Η συμφωνία για «κατ’ εξαίρεση» αγορά κρατικών ομολόγων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) και, μετά τον Ιούλιο του 2013, από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) αφορά μόνο κράτη-μέλη που έχουν υπογράψει Μνημόνιο. Αν η ελληνική κυβέρνηση χρειαστεί να ζητήσει την αγορά ομολόγων της στις αρχές του 2012 η ελάχιστη προϋπόθεση θα είναι η πιστή εφαρμογή του Μνημονίου. Σε αυτή την περίπτωση ο κ. Γ. Παπακωνσταντίνου θα μπορεί να ισχυριστεί ότι αδίκως η Ελλάδα παραμένει αποκλεισμένη από τις αγορές. Οσο καλύτερη είναι η εκτέλεση των συμφωνηθέντων μέχρι τότε τόσο λιγότερα ανταλλάγματα θα ζητήσουν οι εταίροι. Η αγορά ομολόγων από το EFSF δεν σημαίνει υπογραφή νέου Μνημονίου. Αντιθέτως, για να έχει η Ελλάδα πρόσβαση στα δάνεια (και τις αγορές ομολόγων) από τον μόνιμο μηχανισμό θα πρέπει να υπογράψει νέο Μνημόνιο το 2013.
Οι σημαντικότερες εκκρεμότητες αφορούν ακριβώς τον μελοντικό μηχανισμό (ESM). Είναι αδύνατο να προβλέψει κανείς τι θα συμβεί μέχρι το 2013, αλλά κράτη-μέλη όπως η Ελλάδα, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία θεωρείται πιθανό να ζητήσουν βοήθεια από τον ESM. Η ενδεχόμενη αναδιάρθρωση χρέους κράτους-μέλους που αιτείται βοήθεια από τον ESM και το καθεστώς προτιμώμενου πιστωτή για τα δάνεια από την Ευρωζώνη, εφόσον επιβεβαιωθούν στις 25 Μαρτίου, αναμένεται ότι θα αυξήσουν το κόστος δανεισμού για την ευρωπαϊκή περιφέρεια. Τα δύο στοιχεία επαναλαμβάνονται σταθερά σε όλα τα συμπεράσματα της Ευρωζώνης από τον περασμένο Νοέμβριο και οποιαδήποτε διαπραγμάτευσή τους είναι πολύ δύσκολη. Οι μεγάλοι οίκοι πιστοληπτικής αξιολόγησης έχουν προεξοφλήσει εν πολλοίς ότι ο μελλοντικός μηχανισμός θα βασίζεται σε αυτές τις αρχές λειτουργίας.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της πρόσφατης Συνόδου Κορυφής, το πρώτο βήμα για να λάβει ένα κράτος-μέλος βοήθεια από τον ESM είναι η ανάλυση βιωσιμότητας χρέους από την τρόικα. Αν κριθεί ότι μια χώρα είναι αφερέγγυα, τότε «το κράτος-μέλος πρέπει να διαπραγματευθεί συνεκτικό σχέδιο αναδιάρθρωσης με τους πιστωτές του από τον ιδιωτικό τομέα». Ενδεχομένως να υπάρχουν περισσότερα περιθώρια διαπραγμάτευσης για το θέμα του «καθεστώτος προτιμώμενου πιστωτή» που επιδιώκεται να έχουν τα δάνεια από τον ESM. Αν διατηρηθεί η διατύπωση, οι ιδιώτες επενδυτές θα έχουν έναν ακόμη λόγο να θεωρούν ότι οι αγορές ομολόγων από την περιφέρεια έχουν αυξημένο κίνδυνο και θα πρέπει να τιμολογηθούν ανάλογα.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_2_20/03/2011_436431