Το «γεφύρι του Μπουργκάς»
Τον Μάρτιο του 2007, η Ελλάδα «έγινε» ενεργειακός κόμβος και ξαφνικά «απέκτησε» γεωπολιτικό εκτόπισμα. Δεκαέξι χρόνια μετά τη γέννηση της ιδέας για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη και είκοσι μήνες από την υπογραφή της συμφωνίας δεν έχει μπει ούτε λιθαράκι. Στις 11 Νοεμβρίου, ο Ρώσος Αλεξάντερ Ταρακάνοφ, διευθύνων σύμβουλος της Trans Balkan Pipeline (της κοινοπραξίας στην οποία συμμετέχει η Ελλάδα) παρουσίασε στην Αλεξανδρούπολη την πρόοδο του έργου. Σε συνέντευξη στον Έλληνα ανταποκριτή του πρακτορείου Reuters Γιώργο Χατζηδάκη, μίλησε ξεκάθαρα…
…για αναβολή της έναρξης κατασκευής: «Αν θέλουμε να είμαστε αισιόδοξοι, μιλάμε για Σεπτέμβριο, Οκτώβριο ή Νοέμβριο 2009. Στην αρνητική εκδοχή θα υπάρξουν κι άλλες καθυστερήσεις, αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε προβλέψεις ακόμα».
Η δήλωση Ταρακάνοφ δεν εμφανίστηκε πουθενά στον ελληνικό Τύπο – την εντοπίσαμε μόνο στο σάιτ της Ναυτεμπορικής. Όχι πώς τα ΜΜΕ δεν γράφουν για το έργο, απλώς οι τίτλοι τους είναι αλλού γι’ αλλού: «Πρότυπο περιβαλλοντικής ευθύνης ο αγωγός» μετέδωσε το ΑΠΕ, ενώ την ίδια μέρα αρκετά ΜΜΕ έγραφαν πως τα έργα προχωράνε κανονικά. Η είδηση του Reuters χώρεσε πάντως στην ιστοσελίδα του Guardian. Πώς γίνεται με ένα κατεξοχήν ελληνικό θέμα να ασχολείται ο Guardian αλλά τα ελληνικά ΜΜΕ ούτε καν να το αναφέρουν;
Μια μέρα μετά, η αντίστοιχη εκδήλωση της TBP στο Μπουργκάς διακόπηκε από 100 περίπου Βούλγαρους, οι οποίοι εισέβαλαν στην αίθουσα και δεν άφησαν τον Ταρακάνοφ να ολοκληρώσει την ομιλία του. Σε σχετικό δημοψήφισμα στη βουλγαρική πόλη, το 90% όσων ψήφισαν εξέφρασε την αντίθεσή του στον αγωγό. Η συμμετοχή βέβαια δεν ξεπερνούσε το 20%, αλλά σε κάθε περίπτωση οι αντιδράσεις καθυστερούν τη διαδικασία.
Το γεφύρι του... Μπουργκάς ολημερίς χτιζόταν (γράφουν τα ελληνικά ΜΜΕ), το βράδυ εγκρεμιζόταν (λέει η πραγματικότητα):
• Δεν υπάρχει καν μελέτη σκοπιμότητας! Η παλιά είναι του… 2002 και η νέα θα είναι, λέει, έτοιμη μέσα στο 2009.
• Ούτε λόγος βέβαια ακόμα για μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, παρά τους γνωστούς οικολογικούς κινδύνους για τον Έβρο και το Αιγαίο.
• Τέλος, υπάρχουν οι νέοι παράμετροι της οικονομικής κρίσης και της πτώσης της τιμής του πετρελαίου, τις οποίες οι υπεύθυνοι της κοινοπραξίας βολικά αφήνουν στην άκρη: Κατά τον σχεδιασμό, η κοινοπραξία θα βάλει το 30% των κεφαλαίων και το υπόλοιπο 70% θα προέλθει από δανεισμό. Πού θα βρεθούν αυτά τα χρήματα;
«Ακόμα και όσοι θριαμβολογούσαν στην αρχή, τώρα ανησυχούν» μας λέει ο Χρήστος Λαζόπουλος, μέλος της Οικολογικής Εταιρείας Έβρου που αντιτίθεται στον αγωγό. «Οι τοπικοί άρχοντες νιώθουν πως τους κοροϊδεύουν, ενώ όλο και περισσότεροι αντιλαμβάνονται πως ο αγωγός δεν θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της περιοχής». Ο ίδιος... αισιοδοξεί πως το έργο θα καθυστερήσει για πολλά χρόνια ακόμα: «Από τη μία, η χωροθέτηση δεν έχει γίνει ακόμα, ενώ μόλις ξεκίνησαν οι πρώτες μελέτες σκοπιμότητας. Από την άλλη, η συμφωνία διέλευσης πρέπει να επικυρωθεί από τα Κοινοβούλια των τριών χωρών, διαδικασία που προβλέπεται μακρά».
Όπως λέει στο Ποντίκι Global ο δημοσιογράφος του Reuters που μίλησε με τον Pώσο επικεφαλής της κοινοπραξίας, Γιώργος Χατζηδάκης, «ο Ταρακάνοφ άφησε να εννοηθεί πως οι εργασίες δεν πρόκειται να αρχίσουν πριν από το 2010». Ακόμα κι αυτή η πρόβλεψη φαντάζει πολύ αισιόδοξη. Μάλλον το έργο θα ξεκινήσει μόνο… αν θαφτεί η γυναίκα του πρωτομάστορα στα θεμέλιά του.
(Ποντίκι, 27.11.2008)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου