Σάββατο 25 Ιουνίου 2011

Δελτίο ενημέρωσης 24 Ιουνίου | Αντίβαρο

Δελτίο ενημέρωσης 24 Ιουνίου | Αντίβαρο

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 24 ΙΟΥΝΙΟΥ 2011

0 ΣΧΟΛΙΑ


Ωραία πράγματα…

thumb

ΞΕΝΟΦΩΝ Α. ΜΠΡΟΥΝΤΖΑΚΗΣ

«Έχουμε μια κρίση χρέους μεμονωμένων μικρών χωρών της ευρωζώνης, και όχι κρίση του νομίσματος ευρώ. Ακόμα και η χρεοκοπία ενός μεμονωμένου, μικρού κράτους - μέλους θα είχε απλώς μια παροδική ψυχολογική επίδραση». Τάδε έφη Χέλμουτ Σμιθ. Ο πρώην καγκελάριος της Γερμανίας προέβη σε συγκινητικές δηλώσεις για το πολιτιστικό χρέος της Ευρώπης απέναντι στους Έλληνες, παρά το γεγονός – συμπληρώνω εγώ – ότι αυτή την πολιτιστική κληρονομιά ουδόλως την τιμήσαμε εμείς οι σύγχρονοι απόγονοι ενός λαμπρού πολιτισμού. Σήμερα, κατά την ταπεινή μου γνώμη, έχουμε εθνική υπόσταση λόγω της γλώσσας και του λαμπρού πολιτισμού που αυτή οικοδόμησε. Ωστόσο, ούτε αυτή την κληρονομιά μπορέσαμε να διαχειριστούμε, αφοσιωμένοι καθώς είμαστε σε υψηλότερες πνευματικές ενασχολήσεις, όπως τα μπουζούκια, οι αμανέδες, οι μαγκιές και οι ξεγυρισμένες ζεϊμπεκιές. Εμείς με αιχμή του δόρατος τη μεταπολίτευση απαιτήσαμε ριζικές απλοποιήσεις της γλώσσας μας, προκειμένου να μην κουράζονται οι ευγενείς βλαστοί των Νεοελλήνων, κατα

φέρνοντας τον κορυφαίο άθλο να κομματικοποιήσουμε τη γλώσσα μας και όποιος μιλά λίγο πιο απαιτητικά ελληνικά από τη «γλώσσα του λαού» να θεωρείται φασίστας και ακροδεξιός.

Στην επικαιρότητα τώρα, ο βόρβορος που συγκροτεί το ελληνικό ποδόσφαιρο, και μέσα σε αυτό αντικατοπτρίζεται και η νεοελληνική πραγματικότητα, βγαίνει στη φόρα. Ωστόσο θα βρεθούμε – παρά τη λαϊκή απαίτηση να μπει το μαχαίρι στο κόκαλο – μπροστά σε αγανακτισμένους οπαδούς ομάδων που θα αξιώνουν και θα απαιτούν ασυλία για τα μπουμπούκια τους προέδρους τους. Είναι κι αυτό μια λαϊκή απαίτηση… που δεν έχει να κάνει με τους διεφθαρμένους πολιτικούς, αλλά με ένα λαϊκό αίσθημα που για ό,τι θεωρεί δικό του, όπως για παράδειγμα την ομάδα του, καταργεί τους νόμους, τη Δικαιοσύνη, αρκεί η προεδράρα να εξασφαλίζει μέσω παραγκών τους αναγκαίους τίτλους της μιζέριας τους.

Τέλος, μαζί με τους αγαπητούς φίλους αυτής εδώ της στήλης συζητούμε με την άνεσή μας για τη ΓΕΝΟΠ - ΔΕΗ ενώ κάθε μέρα η πατρίδα χρεώνεται με 4 εκατομμύρια προκειμένου να στηρίξει τα απαράδεκτα προνόμια των κατά γενική ομολογία αξιοκατάκριτων συνδικαλιστών.

Ωραία πράγματα…

http://www.topontiki.gr/article/18630


Παρασκευή 24 Ιουνίου 2011

"Με το κρουασάν υπό μάλης"

Με το σκεπτικό ότι η αντίδραση σε παρόμοιες προσπάθειες απαξίωσης των στελεχών των Ε.Δ. πρέπει να είναι όσο γίνεται πιο μαζική, σας διαβιβάζω το δικό μου e-mail προς τον δημοσιογράφο της Καθημερινής Κ.Ζούλα για το άρθρο του της 2-4-2011 με τίτλο
"Με το κρουασάν υπό μάλης"
ΚΜ

Αγαπητοί μου Ναύαρχοι,
Ένοιωσα και εγώ προσβεβλημένος από τις γενικόλογες απαξιωτικές αναφορές του δημοσιογράφου για τα στελέχη του Π.Ν. και προσυπογράφω τα ληφθέντα κείμενα - απαντήσεις σας.
Όμως έχω υπόψη μου και την άλλη πλευρά του νομίσματος που περιγράφει (με υπερβολικούς ίσως χαρακτηρισμούς) ο δημοσιογράφος λόγω πρόσφατης (2010) θητείας του γιου μου στο Π.Ν.
Κοντολογίς, για τους ναύτες (που δεν υπηρετούν πια στα πλοία – και αυτό είναι σημαντικό!) τα μόνιμα στελέχη του Π.Ν. χωρίζονται σε δύο κατηγορίες τους μόνιμους και τους μονιμάδες!
Δηλαδή τους Αξιωματικούς καριέρας – μόνιμα “μπριζομένους” - όπως π.χ. Διοικητές, Κυβερνήτες, Επιτελείς πλοίων και Επιτελείων κλπ, που λίγη επαφή έχουν με ναύτες και τους Αξιωματικούς προερχόμενους από Υπαξιωματικούς και τους Υπαξιωματικούς οι οποίοι ως επί το πλείστον ασκούν τα καθήκοντα τους δια της ήσσονος προσπαθείας απεκδυόμενοι κάθε ευθύνης και ευρισκόμενοι σε στενότερη επαφή με τους ναύτες – που συνήθως έχουν πολύ ανώτερη μόρφωση και κρίνουν με αυστηρό τρόπο τα κακώς κείμενα.
Από τις περιγραφές και διηγήσεις του γιου μου που υπηρέτησε στη Βάση ΔΤΣ (φρόντισε ο υποφαινόμενος για να δει από κοντά τις μονάδες που υπηρέτησε ο πατέρας του σαν Ύπαρχος – Κυβερνήτης – Επιστολέας - Διοικητής σε Τ/Α – ΤΠΚ – Ε/ΔΤΣ) έχω βάσιμες υποψίες πως το δημοσίευμα της Καθημερινής αν και υπερβολικό σε χαρακτηρισμούς έχει στοιχεία αλήθειας!
Ασφαλώς και στις δύο κατηγορίες μονίμων υπάρχουν εξαιρέσεις που όμως απλά επιβεβαιώνουν τον κανόνα.
Ο ναύτης/γιος λοιπόν (Διδάκτωρ Παν/μίου Αθηνών στην πληροφορική), τοποθετήθηκε σε ένα γραφείο στη ΔΤΣ όπου συνυπήρχε με μία Ανθυπασπιστή και έναν Ανθυπολοίαρχο (ΠΥ).
Στον ναύτη ανετέθη από τον Υποδιοικητή της Βάσης ΔΤΣ μηχανογραφική εργασία. Κατά την διάρκεια της θητείας του ο ναύτης παρατήρησε πως οι δύο “μονιμάδες” είχαν σαν μόνιμη ασχολία και αντικείμενα συζήτησης το πότε θα συμπληρώσουν συντάξιμα χρόνια, τις περικοπές σε αποδοχές, επιδόματα και οδοιπορικά (που ουδέποτε εκτελούσαν), το πώς θα αποφύγουν τις βάρδιες και κρίσεις και κουτσομπολιά για τους ανώτερους τους Αξιωματικούς της ΔΤΣ! Η υπηρεσιακή εργασία έτεινε μονίμως στο ... μηδέν.
Λυπάμαι που μακρηγορώ λίγο, αλλά είχα γαλουχήσει το παιδί μου με εντελώς διαφορετικές περιγραφές για το Π.Ν. και αντιλαμβάνεστε πως είχε μια ίσως ρομαντική εικόνα για τη δουλειά του πατέρα του η οποία καταρρακώθηκε από τους δύο προαναφερθέντες “μονιμάδες”.
Το ερώτημα που τίθεται δεν είναι το πόσο υπερβολικά, αληθή ή απαξιωτικά είναι τα αναφερόμενα στο άρθρο της Καθημερινής αλλά γιατί και πως εδόθη λαβή σε τέτοιες αναφορές.
Πιστεύω λοιπόν πως τα σφάλματα εδώ πληρώνονται όπως λέει και ο θυμόσοφος λαός μας και εξηγούμαι: Γιατί έπρεπε όλοι οι Υπαξιωματικοί άξιοι αλλά και ανάξιοι, φιλότιμοι αλλά και φυγόπονοι, υπεύθυνοι, αλλά και ευθυνόφοβοι να προάγονται σε Αξιωματικούς με μοναδικό κριτήριο την συμπλήρωση των χρονικών ορίων σε κάθε βαθμίδα της εξέλιξης τους?
Ασφαλώς φταίνε οι εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες που για κομματικούς και ψηφοθηρικούς λόγους υποχωρούσαν στις απαιτήσεις των Υπαξιωματικών – που πάντοτε ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΖΟΝΤΑΝ αποτελεσματικά – και παραχωρούσαν κάθε φορά και περισσότερα προνόμια.
Όμως οι περισσότεροι Υπαξιωματικοί συγχρωτίζονταν (εξακολουθούν άραγε?) με πολιτικούς υπαλλήλους, που τουλάχιστον στην εποχή που υπηρέτησα εγώ, είχαν σαν παροχές την δωρεάν διάθεση γάλακτος και σαπουνιού τα οποία όσα περίσσευαν τα μετέφεραν στο σπίτι τους! Με τέτοιες “παρέες” οι Υπαξιωματικοί (άμα καθίσεις με στραβό, θα αλληθωρίσεις!) εθίστηκαν στην μεταφορά στο σπίτι αγαθών που “περισσεύουν” από την “υπηρεσία”. Αυτή δεν τη συνήθεια δεν θα την σταματούσαν λόγω προαγωγής σε Αξιωματικούς....
Αυτό ίσως ήταν και ότι αντελήφθη ο ναύτης “φίλος” του δημοσιογράφου.
Συμπεριφορές μη αρμόζουσες σε Αξιωματικούς θα έχετε παρατηρήσει και εσείς κάθε φορά που συνυπάρχετε με Αξιωματικούς (ΠΥ) ε.ε ή ε.α. (π.χ. Στην ΕΑΑΝ, στην ΝΒΝΕ, στο ΝΝΑ κλπ).
Δεν φταίνε οι ίδιοι αλλά οι συνθήκες που τους περιέβαλαν στην εξέλιξη τους.
Ασφαλώς δεν έχουν λάβει την εκπαίδευση Αξιωματικού αλλά Υπαξιωματικού και αυτό είναι σημαντικό. Μπορεί μερικοί να αξίζουν την περαιτέρω προαγωγή τους, αλλά αυτό θα έπρεπε να είναι η ειδική εξαίρεση-παράδειγμα και όχι ο κανόνας.
Ίσως να κάνω λάθος αλλά πιστεύω πως σε κανένα Ναυτικό του κόσμου οι Υπαξιωματικοί δεν προάγονται σε Αξιωματικούς, τουλάχιστον στο Αμερικάνικο και το Εγγλέζικο που αποτέλεσαν τα πρότυπα οργάνωσης του Π.Ν. Ο βαθμός τερματισμού της καριέρας τους είναι Chief – Ανθυπασπιστής με πολλές σειρίδες πολιετιών στο μανίκι τους αλλά Ανθυπασπιστής.
Σας ευχαριστώ για την υπομονή σας να φτάσετε μέχρι εδώ την ανάγνωση του μηνύματος μου.
Με βαθιά εκτίμηση,
Γιάννης Κουντουριώτης
Υποναύαρχος ΠΝ ε.α

---------- Προωθημένο μήνυμα ----------
Από: Constantine Mitakos <kmitakos@gmail.com>
Ημερομηνία: 3 Απριλίου 2011 2:15 π.μ.
Θέμα: ΣΤΕΛΕΧΗ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ
Αγαπητέ κύριε Ζούλα,1

Διάβασα με προσοχή το άρθρο σας στην Καθημερινή με τίτλο "Με τα κρουασάν υπό μάλης".
Ο προβληματισμός μου .ως είναι φυσικό πολύ έντονος.
Ο πρόσφατα απολυθείς φίλος σας, είδε κάποιον μόνιμο Υπαξιωματικό ή Αξιωματικό , "μονιμά" κατά την υποτημιτική λαϊκή ρήση να μαζεύει τα περισσευούμενα κρουασάν για δική του χρήση.
Και εσείς, αβίαστα,χωρίς αιδώ και δεοντολογία όχι απλά υιοθετείτε το σχόλιο του φίλου σας του οποίου το ποιόν και η αξιοπιστία δεν αποδεικνύεται,αλλά το επεκτείνετε και κατατάσσετε στην ίδια κατηγορία όλα τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και το γνωστοποιείτε σε όλο το αναγνωστικό κοινό της έγκριτης Καθημερινής΄.Δεν θα ασχοληθώ αν τα πράγματα έγιναν όπως τα περιέγραψε ο φίλος σας.Ούτε θα γίνω συνήγορος του συνόλου των στελεχών των Ε.Δ.
Το ερώτημά μου είναι γιατί το κάνετε αυτό και κυρίως γιατί τώρα.
Γιατί ταυτίζεστε με τον κ. Πάγκαλο που αποκαλεί τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων "αντιπαραγωγικά" και με τον κ. Βενιζέλο που απεκάλεσε τους Αξιωματικούς "αυτιστικούς"?.
Δύο είναι οι πιθανές εξηγήσεις: Πρώτον διότι μέσα στην αγανάκτηση που διακατέχει τους πολίτες για τους πολιτικούς και το πολιτικό σύστημα εν γένει.(συμπεριλαμβανομένων και των Δημοσιογράφων), ο λαός εξακολουθεί να περιβάλει τις Ένοπλες Δυνάμεις με εμπιστοσύνη γεγονός που δεν αρέσει σε πολλούς και  δεύτερον, επειδή πολλοί προτρέπουν τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων που μαζί με τις οικογένειές τους ξεπερνουν τις 600000,να διεκδικήσουν δυναμικά και δημοκρατικά την είσοδό τους στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.εντασσόμενα συλλογικά σε έναν από τους νέους πολιτικούς σχηματισμούς που όλοι οι Έλληνες προσδοκούν να δημιουργηθούν για να βγάλουν τη χώρα από την κρίση.Και φυσικά ούτε αυτό αρέσει σε πάρα πολλούς.
Πιστεύω ότι ως έγκριτος δημοσιογράφος θα αντιληφθείτε ότι υποπέσατε σε βαρύ ατόπημα θίγοντας το κύρος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και θα ανασκεύάσετε τα γραφέντα από εσάς το συντομότερο δυνατόν. Η χώρα έχει ανάγκη από ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις με ηθικό υψηλό.Και αν έχουν αδυναμίες όπως έχει όλος ο Ελληνικός λαός, υπάρχουν άλλοι όποι να τις βοηθήσουμε να βελτιωθούν. Δημοσιεύματα σαν το δικό σας δεν βοηθούν.
Με εκτίμηση
Κωνσταντίνος Μητάκος
Αντιναύαρχος ΠΝ (εα)



Έχω υπόψη μου δημοσκόπηση από την οποία προκύπτει ότι ο θεσμός των ΕΔ βρίσκεται στο υψηλότερο ποσοστό ακόμα και από αυτό της εκκλησίας, παρά τη μεγάλη ζημιά που έκανε η 7ετία των επιορκων αξιωματικών.
ΣΓΣ



Σεβαστοί μου και αγαπητοί συνάδελφοι

Δυστυχώς ο Ναύαρχος κ. Κουντουριώτης έχει απόλυτο δίκιο. Θα ήθελα με την άδεια του να συμπληρώσω ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Αξιωματικών είναι Π.Υ. Κατά συνέπεια αυτοί αποτελούν τον κανόνα και εμείς την εξαίρεση! Επίσης ο κόσμος έξω από την Υπηρεσία δεν διαχωρίζει τον κανονικό Αξιωματικό από τον Π.Υ. που φορά την ίδια στολή, είναι πιο άνετος και έχει πιο πολλά δικαιώματα από τον ομοιόβαθμο του από παραγωγική σχολή. Έχετε προσέξει πως βαδίζει ακόμα και ο Ανθυπασπιστής στους διαδρόμους του Γ.Ε.Ν. και πως τρέχει ο Πλοίαρχος ή ακόμα και ο Ναύαρχος; Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι ο εξ Υπαξιωματικών Αξιωματικός βρίσκεται έξω από το αντικείμενο του μετά την προαγωγή του σε «Αξιωματικό» και κατά συνέπεια δεν έχει δουλειά να κάνει. Παραμένει στην Υπηρεσία τις περισσότερες φορές απλά και μόνο γιατί υπάρχει. Από εκεί και πέρα ισχύει και το ρητό «Αργία μήτηρ πάσης κακίας» και όλα εξηγούνται. Το κακό γίνεται μεγαλύτερο μάλιστα με την μισθολογική υποβάθμιση όλων ανεξαιρέτως τον στρατιωτικών. Συναφές είναι και το πρόβλημα των χιλιάδων «Στρατηγών» που παρουσίασε κάποιος άλλος δημοσιογράφος. Στα μετοχικά ταμεία οι εξ Υπαξιωματικών εμφανίζονται σαν Στρατηγοί, Ναύαρχοι και Πτέραρχοι μερισματούχοι και μάλιστα αν δεν κάνω λάθος πληρώνοντας λιγότερες εισφορές από τους αντίστοιχους κανονικούς. Χώρια η «μούρη» που πουλάνε!!! Φίλη μου Οδοντίατρος μου μίλαγε για ένα εξαιρετικά σπουδαίο «Αξιωματικό» με πλήθος πτυχία και εξειδικεύσεις, Τελικά ήταν Υποπλοίαρχος Σηματωρός! Μια άλλη κυρία Ιατρού μου μιλούσε για άλλο «μεγάλο Αξιωματικό» πατέρα φίλης της. Επειδή εγώ δεν ήξερα το όνομα του μου έλεγε ότι «δεν το ξέρεις γιατί είναι πολύ πιο ψηλά από σένα». Με τη βοήθεια της Επετηρίδας διαπίστωσα ότι ήταν Ανθυποπλοίαρχος Αρμενιστής!!!!! Φτάνοντας τώρα στο «δια ταύτα» η λύση θα μπορούσε να είναι η παρακάτω:
Α.  Οι Υπαξιωματικοί να προάγονται σε Αξιωματικούς μόνο εφόσον μπορούν να ανταπεξέλθουν στα καθήκοντα του Αξιωματικού και αποκλειστικά για πλήρωση αναλόγων θέσεων για να έχουν απασχόληση σε αντικείμενο ανάλογο του βαθμού τους.
Β   Οι οικονομικές προαγωγές να μην έχουν αντιστοιχία με βαθμό αλλά με μισθολογικό κλιμάκιο για να μην δημιουργείται η εντύπωση ότι κάποιος Πλοίαρχος Π.Υ. «έφυγε Υποναύαρχος).
Γ.   Οι Αρχηγοί με τους εκπροσώπους τύπου να δίνουν με την απαιτούμενη δημοσιότητα τις κατάλληλες απαντήσεις σε δυσμενή σχόλια και να εξετάζουν την δυνατότητα προσφυγής στη Δικαιοσύνη για κάθε κακόβουλη ενέργεια σε βάρος των Ενόπλων Δυνάμεων.
Δ.   Να παύσουμε να αντιμετωπίζουμε του Π.Υ. με μια αδικαιολόγητη «γενναιοψυχία» και στο στυλ: «έλα μωρέ δεν ξέρει», «δεν βαριέσαι βάλτου σε όλα άριστα στις Ε.Ι.», «κάνε το καλό και ρίξτο στο γιαλό» και να αρχίσουν να αντιμετωπίζουν την ίδια αυστηρότητα που αντιμετωπίζουν οι ομοιόβαθμοι τους από τις παραγωγικές σχολές.

Στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου

Με αγάπη και σεβασμό

Αντιναύαρχος ε.α. Δρ. Στυλιανός Πολίτης


Αγαπητε κυριε Μητακο, συμφωνω με οσα λετε στην απαντητικη επιστολη σας για το "δημοσιευμα", αν και τα γραφετε πολυ ευγενικα.
Προφανως ο εν λογω δημοσιογραφος, για τον οποιο και εγω ειχα καλη εντυπωση, εκτελει εντολες (προπαγανδα) του συγκροτηματος στο οποιο δουλευει μεσα στα πλαισια της "συσφιξης" των σχεσεων της Κυβερνησης ,εν οψει των νεων μετρων, και ΜΜΕ.
Ισως θα πρεπει να το ξανασκευθειτε αν θα παρετε παλι την Καθημερινη.
Γιωργος Μπεζεριανος


Σωτήρη όπως βλέπω απο τις επιστολές προάγουν τους αμόρφωτους υπαξιωματικούς μέχρι ναυάρχους και τους δίνουν και τισ ανάλογες συντάξεις. Και το επίπεδο του ναυτικού κατεβάζουν και πληρώνουν εκατομμύρια ευρώ σε ανάξιους και αμόρφωτους . Σε όλον τον δημόσιο τομέα έτσι γίνεται γι αυτό έχουν διαλυθεί τα πάντα ,και το δημόσιο χρέος έφθασε στα ύψη . " όλοι μαζί τα φάγαμε και διαλύσαμε την χώρα" οι κυρίως υπευθυνοι οι ανίκανοι λαϊκιστές πολιτικοί .


Ολα καλά και ορθά αυτά. Αλλά κανείς δεν αναφέρει τον άνθρωπο
που έφερε αυτή την κατάσταση στον Π.Ν.
Είναι ενας και μοναδικός και ο οποίος έμεινε 4 χρόνια ΑΓΕΝ.
Επί εποχής του έγιναν ολα αυτά. Άντε τώρα να τα αλλάξεις.

Δημ. Κρυστάλλης
Αρχιπλοίαρχος Π.Ν. ε.α.

Monday, April 4th, 2011

Σεβαστοί μου κ.κ. Ναύαρχοι και αγαπητοί συνάδελφοι, καλημέρα και καλή μας εβδομάδα!

Μια επισήμανση, γιατί από κάποια απαντητικά e-mails στο απαράδεκτο άρθρο/λιβελογράφημα του δημοσιογράφου Κωστ. Ζούλα (είναι άραγε ο ίδιος δημοσιογράφος με αυτόν τον ανεκδιήγητο της τηλεόρασης της ΕΡΤ?), μου δημιουργήθηκε η εντύπωση πως τον μπερδεύουν κάποιοι με τον πλέον γνωστό και παλαιό συντάκτη/δημοσιογράφο της ίδιας εφημερίδας (και πατέρα του ?), Στάμο Ζούλα.
______________________________________________________________________________________________________
 Ζούλας Στάμος


*Ο Στάμος Ζούλας γεννήθηκε στον Αστακό Αιτωολοακαρνανίας το 1937. Σπούδασε πολιτικές και οικονομικές επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και άρχισε να δημοσιογραφεί από είκοσι ετών στην "Καθημερινή". Πολιτικός συντάκτης στη Μεταπολίτευση, τίθεται επικεφαλής του πολιτικού ρεπορτάζ και αρχισυντάκτης το 1980. Αποχώρησε από την "Καθημερινή" το 1986 εν όψει της αγοράς της από τον Γ. Κοσκωτά και ανέλαβε διευθυντής της "Βραδυνής". Παρέμεινε στη θέση αυτή επί διετία και παραιτήθηκε όταν ο Γ. Κοσκωτάς αγόρασε και την εφημερίδα αυτή. Στη συνέχεια διετέλεσε επί διετία γενικός διευθυντής του ραδιοφωνικού σταθμού του Δήμου Αθηναίων 9,84 -του οποίου υπήρξε και ιδρυτικό στέλεχος. Επανήλθε στην "Καθημερινή" το 1990 ως σύμβουλος έκδοσης στην αρχή και στη συνέχεια ως διευθυντής της (1996-2002). Σήμερα συνεχίζει να αρθρογραφεί στην ίδια εφημερίδα.

ή τον Ανδρέα Χ. Ζούλα, επίσης σοβαρό δημοσιογράφο/συγγραφέα κλπ (και αυτός στην Καθημερινή).

Ανδρέας Χ. Ζούλας. Η δημοσιογραφία οδηγεί και στην ομορφιά της ενιαίας ελληνικής γλώσσας. Απόδειξη, οι μεταφράσεις του Αισχύλου, πέρυσι, και του Σοφοκλή, τώρα.
Tης Eλένης Mπίστικα

Σήμερα Κυριακή θα ασχοληθούμε με τη διαχρονική επικαιρότητα της ομορφιάς της ελληνικής γλώσσας από τα αρχαία χρόνια έως σήμερα, με αφορμή μια ακόμη νέα έκδοση των επτά σωζόμενων τραγωδιών του Σοφοκλή, σε μετάφραση του Ανδρέα Χ. Ζούλα και χορηγό έκδοσης το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου. Επιτρέψτε να αρχίσουμε με απάντηση σε ερώτημα, που ήλθε σε μορφή γράμματος:
«Ανοιχτό Γράμμα» από τον Ανδρέα Χ. Ζούλα

Αυτά, για να ξέρουμε τουλάχιστον ποιος δεν είπε/έγραψε τι και να μη τα ψέλνουμε σε λάθος πρόσωπο - όχι ότι η εφημερίδα και η συντακτική της ομάδα δεν φέρει ευθύνη.
Μόνο που εκεί θα μας πουν ίσως τα ...περί ανεξαρτησίας εκφράσεως των δημοσιογράφων...

Α.Ν.Α.

Υ/Γ: Αν δεν εμφανίζονται οι φωτογραφίες παραπάνω, ανοίξτε παρακαλό το συνημμένο αρχείο pdf


Αυτό είναι το ζητούμενο. Οι "αυτιστικοί", κατά Βενιζέλο, αξιωματικοί ΠΝ, με τα τόσα επιπλέον πτυχία και μεταπτυχιακά τους, να εξισωθούν με τους, καθόλα συμπαθείς ΠΥ, άρα να υποβιβαστούν, κάτι που βολεύει πάρα πολύ την εκάστοτε ιδιοτελή πολιτική ηγεσία. Να μην ξεχνάμε ότι ο Βενιζέλος και οι συν αυτώ έλκουν την καταγωγή από το φοιτηταριό της 7ετίας, που τους έχει δημιουργήσει ψυχώσεις (O όρος ψύχωση χρησιμοποιείται για να περιγράψει την ιατρική κατάσταση που επηρεάζει τον εγκέφαλο, έτσι ώστε υπάρχει απώλεια επαφής με την πραγματικότητα) από τις οποίες δεν μπόρεσαν να αποκολληθούν, παρά την εκπαίδευση τους. Δεν ομιλώ περί μορφώσεως τους, αυτή είναι άγνωστη.
Πέραν του σύντομου σχολίου μου μου δίδεται η ευκαιρία να επισημάνω : Την προφητική συνέντευξη ενός πρώην σοβιετικού πράκτορα
https://docs.google.com/document/d/1yqri7Un3YN0RfkBAfpFY1gvKsHKqZwS5ygxHfVd3jwg/edit?hl=en η οποία, κατά την εκτίμησή μου, έχει κάνει τη δουλειά της, γι' αυτό ο λαός ακόμα αφιονισμένος και μη αντιλαμβανόμενος την πραγματικότητα δεν έχει βγει στους δρόμους. Σ' αυτή την κατάσταση συνεπικουρούν και τα πολλαπλά δημοσιεύματα από τους πληρωμένους κονδυλοφόρους. Το ότι είναι πληρωμένοι συνάδει και ένα από τα τελευταία δημοσιεύματα, το ακόλουθο : Ποιοι πολιτικοί, δημοσιογράφοι & άλλοι είναι στο payroll της αμερικάνικης πρεσβείας! Δικαστές υπάρχουν και σιωπούν;https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=1-qmUlS3TuHy38UIoaJ7bgh3cdcDnokZFR4vD-2HfHmTVC6qgpY7DW0dWxbhH&hl=en
Πέραν τούτων το βιβλίο που κυκλοφόρησε πρόσφατα "Ο Αμερικάνος κατάσκοπος" γραμμένο από τον πραγματικό κατάσκοπο E.H. HUNT έρχεται και συμπληρώνει όλα τα προηγούμενα, για να δέσει η μαγιονέζα και να αντιληφθούμε πως επιτυγχάνεται το ζητούμενο.
ΣΓΣ

ΥΓ Και για να συμπληρώσω τον αγαπητό Α.Α. σημειώνω ότι ο Κωνσταντίνος Ζούλας -- γιος του Στάμου και ανιψιός του Ανδρέα --που υπέπεσε στο ατόπημα όπως έχω ήδη αναρτήσει στο Facebook
[https://docs.google.com/document/d/1vo17FjmbDDneQY6z8x5yJFS8TqE4wM0xfunBPY4vx90/edit?hl=en&pli=1# ] ανήκε στους εκδιωχθέντες του Δημοτικού ραδιοσταθμού 9,84 και επιπλέον μισθοδοτείται και από την ΕΡΤ. Για περισσότερα με το όνομα Κωνσταντίνος Ζούλας κάντε search στο Google και θα διαπιστώσετε ότι είναι δημοσιογραφικό προστατευόμενο golden boy.

2011/4/4 Spyridon Danalis <spyrosdan@gmail.com>
Σωτήρη όπως βλέπω απο τις επιστολές προάγουν τους αμόρφωτους υπαξιωματικούς μέχρι ναυάρχους και τους δίνουν και τισ ανάλογες συντάξεις. Και το επίπεδο του ναυτικού κατεβάζουν και πληρώνουν εκατομμύρια ευρώ σε ανάξιους και αμόρφωτους . Σε όλον τον δημόσιο τομέα έτσι γίνεται γι αυτό έχουν διαλυθεί τα πάντα ,και το δημόσιο χρέος έφθασε στα ύψη . " όλοι μαζί τα φάγαμε και διαλύσαμε την χώρα" οι κυρίως υπευθυνοι οι ανίκανοι λαϊκιστές πολιτικοί .


Αντίθετα με τα όσα γράφετε αγαπητοί μου συνάδελφοι διαφωνώ.!
  Πρώτον αυτή η άποψη δείχνει έναν ταξικό ρατσισμό που δεν έπρεπε
να υπάρχει στα στελέχη του Π.Ν.
  Δεύτερον και κυριότερο από τι σχολές βγαίνουν; Ποιος καθορίζει το μορφωτικό
επίπεδο εισδοχής, τι εκπαίδευση παίρνουν μέσα στις σχολές; Τι κοινωνική εκπαίδευση
δίδεται σ' αυτούς [ όπως αυτή των Ελληνοπαίδων στα σχολεία;] Όλα αυτά πρέπει να τα κάνει η
ηγεσία του Π.Ν δηλαδή εμείς όταν βρεθούμε στην κατάλληλη [αρμόδια] θέση.
 Έχουμε ασχοληθεί ποτέ σοβαρά με το θέμα; Ας το σκεφτούμε καλύτερα.
Ευχαριστώ
Γ.Ποταμιάνος

2011/4/3 J.K. <johnko99@gmail.com>

Σωτήρη ,γιατί τα πιό πολλά μυνήματά σου μου εμφανίζονται μη αναγνώσιμα και αναγκάζομαι να κάνω 4 κλικ "view-encoding- more -unocode 8 " για να τα διαβάσω ;
Γ.Ζορμπας

Ευχαριστώ για την επισήμανση.
Έκανα έλεγχο στις Ρυθμίσεις του gmail και βεβαιώθηκα ότι χρησιμοποιώ για τα εξερχόμενά μου UTF-8 [Use Unicode (UTF-8) encoding for outgoing messages] ρύθμιση, η οποία είναι η πλέον συμβατή.
ΣΓΣ

Κύριε Σωτηρόπουλε καλησπέρα σας,
Διαβάζοντας το υστερόγραφο του παρακάτω μηνύματος σας, ένιωσα μεγάλη ικανοποίηση όταν διαπίστωσα πως εν αγνοία μου , με την απάντηση που του έστειλα, τον είχα πατήσει στον κάλο που πονάει. Αυτό γιατι δεν γνώριζα ότι αυτό το γελοίο υποκείμενο της δημοσιογραφίας ανήκε στους εκδιωχθέντες του Δημοτικού ραδιοσταθμού 9,84. Εάν έχετε ήδη λάβει την απάντηση μου , θα καταλάβετε τι εννοώ.
Θ.Γ




From: SOTSOT36 [mailto:sotsot36@gmail.com]
Sent: Monday, April 04, 2011 5:37 PM
To: undisclosed-recipients:

Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Θα ήθελα να συμπληρώσω αυτά που έγραψε ο κ. Ποταμιάνος σχετικά με το θέμα που προέκυψε απο το απαράδεκτο, για το σύνολο των στελεχών των Ε.Δ., δημοσίευμα του Κ. Ζούλα στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.
Διαβάζω με λύπη και ανησυχία, να μεταφέρεται η κατακραυγή προς τον δημοσιογράφο, μέσα στα στελέχη των Ε.Δ. προσπαθώντας να διαχωρίσουμε την απόδοση και τη συμπεριφορά των αξιωματικών σε κατηγορίες ανάλογα με την προέλευσή τους.
Η προσπάθεια αυτή όμως κατά τη γνώμη μου δεν είναι επιτρεπτή.
Μπορεί να υπάρχουν "άεργοι" αξιωματικοί προελεύσεως ΣΜΥΝ όμως θα έχετε συναντήσει και "άεργους" αξιωματικούς εκ ΣΝΔ.
Αυτό έχει να κάνει με την προσωπικότητα του καθενός και την ικανότητα της Διοίκησης να αξιοποιήσει το διαθέσιμο στελεχιακό δυναμικό και λιγότερο με την προέλευση.
Διάβασα μερικές απαξιωτικές περιγραφές για τους αξ/κούς πληρωμάτων που συναγωνίζονται αυτά που έγραψε ο δημοσιογράφος.
Πρέπει όμως στην κρίση μας να λάβουμε υπόψη μας οτι:
Εδώ και πολλά χρόνια στη ΣΜΥΝ κατατάσονται απόφοιτοι λυκείου μέσω των Πανελλαδικών εξετάσεων. Το ίδιο συμβαίνει και για τους φοιτούντες στις σχολές Αξιωματικών. Δεν μπορούμε λοιπόν να αποκαλούμε τους Υπαξιωματικούς αγράμματους
Στο πλοίο αυτοί που συντηρούν και χειρίζονται τα μηχανήματα και τις συσκευές ειναι οι υπόλογοι. Έχω συναντήσει υπαξιωματικούς πολύ καλύτερα κατηρτισμένους στο αντικείμενό τους απο τους προϊσταμένους τμηματάρχες - διευθυντές.
Συμφωνώ με αυτόν που έγραψε οτι οι Υπαξιωματικοί προαγόμενοι σε Αξιωματικούς ενδεχομένως καθίστανται "άεργοι" αλλά γι αυτό δεν φταίει ουτε η προέλευση ούτε η εμπειρία τους.
Από την εποχή που καλώς ή κακώς (για πολλούς) γενικεύθηκε η προαγωγή των Υπαξιωματικών σε Αξιωματικούς πρέπει να προσαρμόσουμε την κρίση μας σε αυτήν την κατάσταση.
Σας προτείνω να σταματήσουμε να βγάζουμε σκελετούς απο τις ντουλάπες της εποχής που ήμασταν στην ενέργεια γιατί όλο και κάποια καλή ή κακή εμπειρία θα έχουμε να προβάλουμε.
Να αναγνωρίσουμε οτι μπορεί να παρασυρθήκαμε απο ένα κακόβουλο δημοσίευμα σε άλλες καταστάσεις και γιατί όχι σε άλλες εποχές.
Νομίζω οτι οι σημερινοί Αξιωματικοί ανεξαρτήτως προελεύσεως είναι αρκετά ικανοί ή και ικανότεροι στα καθήκοντά τους όσο και σε παλαιότερες εποχές. Οι εξαιρέσεις φυσικά θα υπάρχουν αλλά δεν είναι σωστό βάσει αυτών να γενικεύουμε την κρίση μας.
Νίκος Μανταδάκης

Συμφωνώ και προσυπογράφω τα σοφά λόγια του υπάρχου μου

Ioannis Georgiadis
P.O. Box 51811
GR 145 02 Ag. Stefanos
t:  +30 22950 22980
f:  +30 22950 22986
m: +30 6932 240980
Συμφωνω απολυτα με τις θεσεις του Ναυαρχου Μανταδακη και θα ηθελα να προσθεσω οτι ιδιαιτερα σε αυτη την κρισιμη περιοδο για την πατριδα μας και για τον καθενα μας, οι θεσεις μας πρεπει να ειναι ενωτικες για ολα τα νυν και πρωην στελεχη των ΕΔ.
Οι διαφορες αντιπαραθεσεις και διαχωρισμοι θα αποβουν σε βαρος ολων και θα πεσουμε στην παγιδα του "διαιρει και βασιλευε"..... δηλαδη αυτο που θελουν οι "κυβερνωντες" για να μας υποβαθμισουν ακομη περισσοτερο.
Γιωργος Μπεζεριανος

- Στις Δευτ., 04/04/11, ο/η Nikolas Mantadakis <nicksma@hol.gr> έγραψε:


Συμφωνώ απόλυτα με τις απόψεις του κ. Μανταδάκη

Δεν πρέπει να παρασυρθούμε από τις αρνητικές ή θετικές ιδιαιτερότητες της κάθε ομάδας Αξιωματικών ανάλογα με την προέλευσή τους διότι θα προσθέσουμε άλλο ένα λιθαράκι στο οικοδόμημα αυτών που προσπαθούν να μας απαξιώσουν. Διότι στη συνέχεια ενδεχόμενα να ακολουθήσουν οι ιδιαιτερότητες των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, οπότε χαθήκαμε.
Εδώ έχουμε μια ενορχηστρωμένη προσπάθεια απαξίωσης του συνόλου των στελεχών των Ε.Δ. η οποία κάπου αποσκοπεί. Ενδεχόμενα να αποσκοπεί στην μη αντίδραση σε ενδεχόμενη μείωση μισθών και συντάξεων, ή στη μείωση του Π/Υ των τριών κλάδων, ή ακόμη και στη μείωση της εμπιστοσύνης που δείχνει ο κόσμος στις Ε.Δ. ή και σε κάτι άλλο που δεν γνωρίζω.
Είναι λοιπόν καθήκον μας να υπερασπισθούμε συντονισμένα το θεσμό που θίγεται και όχι να ρίχνουμε νερό στο μύλο του κάθε ζούλα και όσων βρίσκονται πίσω από αυτόν.
Και δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας ότι με τις επεκτατικές φιλοδοξίες της Τουρκίας που βαδίζει στο δόγμα Νταβούτογλου, και το θέμα της ΑΟΖ που έχει προκύψει περί το Καστελόριζο,΄σε συνδυασμό με τον αναβρασμό που επικρατεί στην περιοχή μας,ενδέχεται πολύ σύντομα οι Ένοπλες Δυνάμεις να κληθούν να προασπίσουν τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, οπότε χρειάζεται συνοχή και ηθικό υψηλό.
Κώστας Μητάκος

Στις 4 Απριλίου 2011 9:26 μ.μ., ο χρήστης Nikolas Mantadakis <nicksma@hol.gr> έγραψε:

Αγαπητέ μου Γιώργο συμφωνώ με την άποψή σου!...
ΜΜ

Συμφωνώ απόλυτα με τον Κο Μανταδάκη και τον Κο Ποταμιάνο.
Δεν βλάπτει κάποια αυτοσυγκράτηση σε ό,τι λέμε και πότε το λέμε.
Δεν μπορεί να αποκαλούμε του υπαξ/κούς τη σπονδηλική στήλη του Ναυτικού και να τους μειώνουμε στη συνέχεια . Αν έχουν προβλήματα κάποιας γενικότερης μόρφωσης υπεύθυνοι δεν είναι αυτοί.
Τέλος θα πρέπει να μην ξεχνάμε , ότι ο ομφάλιος λώρος που συνδέει τους εα με το Ναυτικό δεν σημαίνει συνδιοίκηση.
Ιωάννης Μανιάτης
Δυστυχώς Σωτήρη δεν μας έχει αλλώσει καμνένας κατάσκοπος αλλά ο λαϊκισμός τους εβόλευε όλους και τον θέλανε γιατί καλοπερνάγανε σε βάρος του κράτους . Ο λαϊκισμός και η "μαλακία " είναι στο DNA μας και υπάρχει απο την ίδρυση του Ελληνικού κράτους αντιμάχεται τους δυτικόφιλους εκσυγχρονιστές και πότε επικρατεί η μία τάση και πάμε μπροστά και πότε η άλλη και πάμε κατά διαόλου . Οι Αγγλοι γι αυτό έδωσαν στον Γεώργιο τα επτάνησα για να επικρατούν οι εκσυγχρονιστές αλλά δυστυχώς τις περισσότερες φορές οι Κεφαλλωνίτες ήταν με τους λαϊκιστές (ιδέ Παπαρήγα).
.

Νομίζω είναι μιά ΑΠΟΛΥΤΑ σωστή αντιμετώπιση του θέματος και την προσυπογράφω.
Μφχ, Παναγιώτης



Συμφωνώ με τις θέσεις του συναδέλφου Ν.Μανταδάκη .
Το λιβελογράφημα μας έχει εξοργήσει όλους ,αλλά ανέδειξε και διαφορές σκέψεως και προσεγγίσεως συναφών θεμάτων που μας ξεμακραίνουν από τον κύριο στόχο μας, που είναι η συμπαγής ενώτητά μας ,την οποία πολλοί θα ήθελαν κα καταστρέψουν .Ας κάνουμε λοιπόν όλοι ένα βήμα πίσω ξεφεύγοντας από τις μικροδιαφορές που είναι το δένδρο και επικενρωνόμενοι στο δάσος που είναι η συναντίληψη και σύμπνοια . Αυτή είναι δύναμή μας .
Γ.Ζορμπάς 1

Αγαπητοί Κύριοι Ναύαρχοι, Κύριοι Συνάδελφοι

Συμφωνώ απόλυτα με τις απόψεις σας .

Δυστυχώς πρέπει να καταπιέσουμε την Οργή μας και αυτά που εκπέμπουμε να συνεισφέρουν στην ενώτητα όλων των στρατιωτικών και όχι μόνον.

Σε αυτόν τον αγώνα της ΚΙΝΗΣΗΣ μας δεν υπάρχουν βαθμοί και αξιώματα, υπαξιωματικοί και ναύτες, υπάρχουν μόνον εργάτες που θέλουν να συνεισφέρουν να βγούμε απο αυτή την μιζέρια, που μεγαλώνει μέρα με την ημέρα στον τόπο μας.

Το Ναυτικό μας ήταν πάντοτε μπροστά σε όλους τους αγώνες του Έθνους. Αυτή την φορά αντιμετωπίζουμε ίσως την δυσκολώτερη μορφή πολέμου, που δεν είναι τόσο ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ κρίση, όσο θέλουν να την εμφανίσουν, αλλά κρίση Πολιτικών Ιδεών , κρίση Ηθικών αξιών, κρίση Πολιτισμική, που δεν γνωρίζουμε που θα καταλήξει.
Όσο και αν μας κατακρίνουν, με χιλιάδες ύβρεις, οι άλλωτε Βάρβαροι με μανδύα Μηχανικού Πολιτισμού, η προσπάθειά τους θα πεσει στο κενό , γιατί αυτό το Ελληνικό ΕΘΝΟΣ είναι βαθειά ριζωμένο βιωματικά μέσα στον κάθε Ελληνα.

Αισθάνομαι ότι ανήκω σε ένα περιούσιο ΛΑΟ, που δεν έχει υπάρξει όμοιός του. Πρέπει να αποκτήσουμε την πίστη μας στην καταγωγή μας , στην ιστορία μας αυτή που προσπαθούν με κάθε τρόπο να την διαστρεβλώσουν, στον πολιτισμό μας που φωταγώγησε την υφήλιο. Δεχόμαστε επίθεση παντός είδους . Πρέπει να προστατευθούμε . Ακούμε ότι θέλουν να ακούσουμε . Βλέπουμε ότι θέλουν να δούμε. Διαβάζουμε ότι θέλουν να διαβάσουμε. Δεν γνωρίζουμε απο που να προφυλαχθούμε !!! Τα παπαγαλάκια φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια.

Φίλτατοι συνάδελφοι ,
Ο καθένας απο μας είναι φορέας των ιδεών αυτών, που γαλουχηθήκαμε μέσα στο Ναυτικό μας , ας γίνουμε λοιπόν φάροι , ακόμη και ατομικά, αν κάποιοι δεν πιστεύουν στην ΚΙΝΗΣΗ αυτή. Όλοι είναι χρήσιμοι.
Εύχομαι να αναδυθούν νεότεροι απο εμας, με ορμητικότητα, σύναιση και σεβασμό προς τους γεροντότερους, που θα υπηρετήσουν και θα υπερασπισθούν την Σημαία μας, τις οικογένειές μας, τα όσια και ιερά των Ελλήνων, όλων μας.  
Θα παρακαλούσα όλους μας, Όσοι έχουν την επιθυμία να μετέχουν σε αυτή την ΚΙΝΗΣΗ να το δηλώσουν σε έναν απο τους τέσσερις το ταχύτερο για να να συντονισθούν οι κινήσεις μας, ούτως ώστε να γίνουμε περισσότερο αποτελεσματικοί.
Θα πρέπει να ξεχάσουμε για λίγο την ιδιότητά μας και να πειθαρχίσουμε στον σκοπό μας .
Ας γίνει οδηγός μας η αγάπη για την Πατρίδα μας, με τον ΟΡΚΟ που δώσαμε για να την υπηρετήσουμε

Με Εκτίμηση και Σεβασμό προς όλους

Κωνσταντίνος Κοντούλης -Κορυβάντης

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
1)Π.ΝΙΝΙΟΣ- 2)Π.ΝΑΖΟΣ- 3)Κ.ΚΟΡΥΒΑΝΤΗΣ- 4)Ι.ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ


Σεβαστέ μου κ. Ποταμιάνο

Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω! Όχι δεν είναι ρατσισμός! Ο καθένας πρέπει να είναι εκεί που πρέπει. Σας θυμίζω τον Αριστοτέλη: «Είναι το ίσιο άδικο το να φέρεσαι σε ίσους άνισα και στους άνισους ίσα». Επιμένω λοιπόν στις προτάσεις μου και φρονώ ότι το κακό πρέπει να κτυπηθεί στη ρίζα του. Πρέπει να διαχωρίσουμε κάποια φορά τη θέση μας. Μόνο στο Στρατό ο Υπαξιωματικός είναι το ίδιο με τον Αξιωματικό. Έξω ο οδοντίατρος σαφώς διαχωρίζεται από τον οδοντοτεχνίτη, ο πολιτικός μηχανικός από τον κτίστη και ο γιατρός από τον νοσοκόμο! Με όλο το σεβασμό εκτιμώ ότι οι απαντήσεις των κ.κ. συναδέλφων που δίνονται στον Ζούλα το μόνο που πετυχαίνουν είναι να επιβεβαιώνουν την ταύτιση μας με τους Π.Υ. που τελικά είναι αυτοί οι οποίοι μας κάνουν ρεζίλι. Δεν μου διαφεύγει βέβαια ότι υπάρχουν και κάποια ελάχιστα παραδείγματα συναδέλφων που κάνουν και χειρότερα από τους Π.Υ. Αυτοί όμως είναι εξαίρεση.

Και πάλι με όλο μου το σεβασμό

Αντιναύαρχος εα Δρ. Στυλιανός Πολίτης


Γράμμα ενός Φιλανδού μαθητή ( ? ? ) προς ένα φίλο του Έλληνα... ( ? ) - 
KAI META SOU LENE ELLADA = POLITISMOS - ERE KSILO POU 8ELOUME

... ΚΑΚΉ ΠΑΙΔΕΊΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΘΟΡΆ ΠΆΝΕ ΧΈΡΙ- ΧΈΡΙ.

«Αγαπητέ Σωκράτη, μαθαίνω αρχαία ελληνικά και επειδή χθες διαβάζαμε μια επιστολή του Επίκουρου προς το φίλο μου Μένοικο... μου άρεσε η προσφώνηση της επιστολής του και προσπάθησα να τη μιμηθώ.
Λοιπόν, όπως μου γράφεις, άκουσες ότι εμείς εδώ στη Φιλανδία βγήκαμε πρώτοι στον κόσμο στην Παιδεία, ενώ εσείς δεν τα πήγατε και τόσο καλά και θέλεις να μάθεις το γιατί. Θα προσπαθήσω, όσο γίνεται απλά, να σου περιγράψω το εκπαιδευτικό μας σύστημα και πως περνάω μια ολόκληρη μέρα.

ΤΟ ΣΎΣΤΗΜΆ ΜΑΣ
Κατ' αρχάς, θα πρέπει να σου πω ότι εμείς εδώ στη Φινλανδία, από την 1η μέχρι και την 9η τάξη πηγαίνουμε στο ίδιο ενιαίο ολοήμερο σχολείο. Αφού προετοιμαστούμε κατάλληλα στην ηλικία των 6-7 ετών σε μια προκαταρκτική τάξη, μόλις συμπληρώσουμε τα 7 αρχίζει το σχολείο.
Από την 1η μέχρι την 6η τάξη το σχολείο λέγεται «Alaaste» και από την 7η μέχρι την 9η τάξη «Yia-ste».
Μετά, όσοι θέλουν μπορούν να πάνε στο «Lyseo» ή στο επαγγελματικό σχολείο. Όσοι τελειώνουν το Λύκειο μπορούν να συνεχίσουν, με εξετάσεις φυσικά στα 20 πανεπιστήμια που έχουμε, ακολουθώντας ακαδημαϊκές σπουδές. Αυτοί που θα τελειώσουν το επαγγελματικό σχολείο θα συνεχίσουν στις 29 πολυτεχνικές σχολές μας, οι οποίες είναι περισσότερο προσανατολισμένες στην αγορά εργασίας. Εκεί μπορούν να γίνουν από φυσικοθεραπευτές, νοσοκόμοι μέχρι και μηχανικοί.
 ΕΠΙΛΈΓΟΥΜΕ ΜΑΘΉΜΑΤΑ
 Εγώ προετοιμάζομαι του χρόνου να πάω στο Lyseo - Λύκειο. Εκεί η σχολική περίοδος χωρίζεται σε 5 περιόδους και η κάθε μια διαρκεί 6 εβδομάδες και τελειώνει με μια εβδομάδα εξετάσεων, όπου χορηγούνται και πιστοποιητικά επιδόσεων. Σε κάθε περίοδο οι μαθητές έχουν το δικαίωμα, μέσα από τα προσφερόμενα μαθήματα, να κάνουν τη δική τους επιλογή και να δημιουργήσουν το δικό τους πρόγραμμα μαθημάτων. Υπάρχουν κάποια μαθήματα που είναι υποχρεωτικά, όμως η χρονική κατανομή είναι δουλειά του μαθητή. Για να το καταλάβεις, αυτό που θα πρέπει να σου πω είναι ότι παρότι είσαι π.χ. στη δεύτερη τάξη, μπορείς, αν θέλεις, να παρακολουθήσεις κάποια μαθήματα της πρώτης ή και της τρίτης τάξης. Η επιλογή είναι δική σου υπόθεση και εξαρτάται από τη διάθεση, την όρεξη και τις προθέσεις σου. Αν σε κάποιο μάθημα δεν περάσεις τις εξετάσεις μπορείς να το επαναλάβεις κάποια στιγμή της χρονιάς που θα νιώθεις έτοιμος. Για τις γλώσσες και τα μαθηματικά υπάρχουν τα λεγόμενα «βραχύχρονα» και τα «μακρόχρονα» εντατικά τμήματα.

 ΕΊΜΑΣΤΕ ΌΛΟΙ ΊΣΟΙ _ΔΕΝ ΈΧΟΥΜΕ ΚΑΘΌΛΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΆ ΣΧΟΛΕΊΑ, ΟΎΤΕ ΕΙΔΙΚΆ Ή ΕΛΊΤ ΣΧΟΛΕΊΑ ΥΠΕΡΟΧΉΣ. ΣΤΟ ΊΔΙΟ ΣΧΟΛΕΊΟ Μ' ΕΜΈΝΑ ΠΗΓΑΊΝΕΙ ΚΑΙ Η ΚΌΡΗ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΎ ΜΑΣ, ΤΟΥ ΠΡΟΈΔΡΟΥ ΤΗΣ ΝΟΚΙΑ, ΤΟΥ ΘΥΡΩΡΟΎ ΜΑΣ, ΚΑΙ ΠΟΛΛΆ ΆΛΛΑ ΠΑΙΔΙΆ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΊΕΣ, ΚΑΘΏΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΆ ΜΕΤΑΝΑΣΤΏΝ._

Εμείς, όπως λέει και ο πρωθυπουργός μας, «είμαστε μια μικρή χώρα και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ούτε ένα παιδί, διότι κοινωνικοί αποκλεισμοί, διακρίσεις και γκετοποιήσεις δεν έχουν θέση στη μάθηση. Θεωρούμε ότι ενσωμάτωση, κοινωνικοποίηση και μάθηση πάνε μαζί». Σε όλα τα σχολεία μας τα πρότυπα είναι οι καλύτεροι, αλλά όπως είναι δομημένο το σύστημά μας, μη νομίσεις ότι όσοι δεν είναι πρώτοι υποφέρουν και νιώθουν μειονεκτικά. Το αντίθετο μάλιστα, οι καλύτεροι παρακινούν τους υπόλοιπους προς τα πάνω και ο καθένας, με τη βοήθεια φυσικά των δασκάλων μας, προσπαθεί να ξεπεράσει τον εαυτό του, αντί να απογοητευτεί και να πέσει στην αδράνεια. Μετά το βασικό μάθημα, οι πιο αδύναμοι έχουν ενισχυτική διδασκαλία και ψυχολογική στήριξη, γι' αυτό και οι πρώτοι μαθητές κάθε τόσο εναλλάσσονται. Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε ίσες ευκαιρίες σε όλους και παράλληλα διατηρούμε την κοινωνική συνοχή μας, σαν μαθητές αλλά και σαν κοινωνία, νομίζω.
 _Η __ΠΑΙΔΕΊΑ ΕΊΝΑΙ ΕΝΤΕΛΏΣ ΔΩΡΕΆΝ ΜΈΧΡΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΦΟΊΤΗΣΗ ΑΠΌ ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΟ Ή ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΊΟ._
Πρόσφατα ήρθαν στο σχολείο μας δάσκαλοι από άλλες χώρες για να μελετήσουν το σύστημά μας και μας είπαν πως έμειναν έκπληκτοι, γιατί δεν είδαν κανένα γκράφιτι στο σχολείο μας.
 _ΛΈΝΕ ΜΆΛΙΣΤΑ ΠΩΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΊΑ ΜΑΣ ΣΤΗ ΦΙΝΛΑΝΔΊΑ Η ΣΧΟΛΙΚΉ ΒΊΑ ΕΊΝΑΙ ΑΝΎΠΑΡΚΤΗ, ΣΕ ΒΑΘΜΌ. ΑΝΗΣΥΧΗΤΙΚΌ._
Δεν γνωρίζω αν αυτό είναι τόσο κακό, ίσως όμως αυτό να εξηγεί γιατί είμαστε σε διακοπές στη Ρόδο, «ξεσαλώνουμε» λίγο, όπως είδα το καλοκαίρι, και «τα τσούζουμε» ακόμη περισσότερο. Το ότι είμαστε στο ίδιο σχολείο παιδιά από τόσο διαφορετικά κοινωνικά στρώματα, νομίζω πως μας βοηθάει στο να μαθαίνουμε να σεβόμαστε και να εκτιμάμε ο ένας τον άλλον ανεξάρτητα από το πόσα λεφτά έχει ο μπαμπάς, ανεξάρτητα από τις πνευματικές και σωματικές αναπηρίες ή από το τι χρώμα έχει η επιδερμίδα μας.
 ΑΓΑΠΆΜΕ Ό,ΤΙ ΚΆΝΟΥΜΕ ΑΥΤΌ ΜΑΣ ΒΟΗΘΆΕΙ ΠΟΛΎ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΉ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΈΛΜΑΤΟΣ.
Σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, «οι περισσότεροι δεκάχρονοι συμμαθητές μου πιστεύουν ότι το καλύτερο επάγγελμα, είναι αυτό που τους αρέσει, που το κάνουν με το κέφι και όρεξη, όπου μπορούν να γνωρίσουν ενδιαφέροντες ανθρώπους και να έχουν τη δυνατότητα να πάνε διακοπές όπου τους αρέσει. Το πόσα λεφτά θα βγάζουν είναι σημαντικό αλλά όχι το σημαντικότερο κίνητρο».

 ΑΥΤΌ ΜΠΟΡΕΊ ΝΑ ΕΞΗΓΕΊ ΚΑΙ ΤΟ ΌΤΙ, ΑΝ ΑΚΟΎΣΕΙΣ, Η ΦΙΝΛΑΝΔΊΑ ΕΊΝΑΙ Η ΧΏΡΑ ΜΕ ΤΟ ΧΑΜΗΛΌΤΕΡΟ ΔΕΊΚΤΗ ΔΙΑΦΘΟΡΆΣ ΣΤΟΝ ΚΌΣΜΟ. ΟΙ ΔΆΣΚΑΛΟΊ ΜΑΣ ΠΑΊΡΝΟΥΝ ΠΟΛΎ ΛΙΓΌΤΕΡΑ ΛΕΦΤΆ ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΓΕΡΜΑΝΟΎΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΓΆΛΛΟΥΣ, ΔΕΝ ΈΧΟΥΝ ΤΟ ΚΑΛΎΤΕΡΟ ΑΥΤΟΚΊΝΗΤΟ, ΑΛΛΆ ΌΜΩΣ ΑΥΤΌ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΕΜΠΟΔΊΖΕΙ ΝΑ ΑΓΑΠΟΎΝ ΑΥΤΌ ΠΟΥ ΚΆΝΟΥΝ. ΝΟΜΊΖΩ ΠΩΣ Η ΚΑΚΉ ΠΑΙΔΕΊΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΘΟΡΆ ΠΆΝΕ ΧΈΡΙ- ΧΈΡΙ.

 Εδώ θα πρέπει να σου πω ότι το αγαπημένο σύνθημα του διευθυντή μας Βαατάινεν είναι: «Προτιμάω έναν ευτυχισμένο οδοκαθαριστή από έναν νευρωτικό ακαδημαϊκό» Τον αγαπάμε πολύ γιατί δεν κάνει καμία διάκριση και είναι προστατευτικός και φιλικός σε όλους. Συνεχώς μας μιλάει για τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη σας που έλεγαν πως: «η μάθηση καλλιεργείται καλύτερα εκεί όπου βρίσκει σταθερό συναισθηματικό έδαφος, διότι δεν είναι κάτι, που εισάγεται στον ανθρώπινο νου μόνο με την εξωτερική διαδικασία της διδασκαλίας (επανάληψη και μίμηση). Αλλά είναι μία εσωτερική διεργασία ίδιας και εμπειρικής ανακάλυψης, που χωρίς την αμοιβαία βούληση δε μεταδίδεται».
 ΜΙΑ ΗΜΈΡΑ ΜΟΥ
 Τώρα θα σου περιγράψω πως περνάω την ημέρα μου. Στις 8 αρχίζει το σχολείο μέσα στην τάξη και χωρίς συγκεντρώσεις στο προαύλιο, όπου μέσω ηχείων ακούμε μια εισαγωγική ομιλία αν πρόκειται για κάποια επέτειο, αλλά συνήθως ακούμε μόνο λίγη μουσική για περισυλλογή και ψυχολογική προετοιμασία για το μάθημα. _
ΚΆΘΕ ΜΑΘΗΤΉΣ ΚΆΘΕΤΑΙ ΣΕ ΈΝΑ ΘΡΑΝΊΟ - ΤΡΑΠΕΖΆΚΙ, ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ ΠΆΝΤΑ ΤΟ ΊΔΙΟ, ΕΠΕΙΔΉ ΣΕ ΕΜΆΣ ΔΕΝ ΑΛΛΆΖΟΥΝ ΑΊΘΟΥΣΑ ΟΙ ΔΆΣΚΑΛΟΙ ΑΛΛΆ ΟΙ ΜΑΘΗΤΈΣ._
 _ΚΆΘΕ ΔΆΣΚΑΛΟΣ ΈΧΕΙ ΤΗ ΔΙΚΉ ΤΟΥ ΑΊΘΟΥΣΑ ΚΑΙ ΝΟΜΊΖΩ ΠΩΣ ΕΊΝΑΙ ΣΩΣΤΌ, ΔΙΌΤΙ ΕΚΕΊ ΜΈΣΑ ΈΧΕΙ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΆ ΤΟΥ ΑΝΤΙΚΕΊΜΕΝΑ, ΒΙΒΛΊΑ ΚΑΙ Ό,ΤΙ ΆΛΛΟ ΧΡΕΙΆΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΜΆΘΗΜΆ ΤΟΥ. ΚΆΘΕ ΤΆΞΗ ΈΧΕΙ ΕΠΙΔΙΑΣΚΌΠΙΟ, ΡΑΔΙΌΦΩΝΟ, ΤΗΛΕΌΡΑΣΗ, ΒΊΝΤΕΟ ΚΑΙ ΈΝΑΝ Η/Υ ΣΥΝΔΕΔΕΜΈΝΟ ΜΕ ΤΟ ΔΙΑΔΊΚΤΥΟ._
 Ο δάσκαλος υποδέχεται τα παιδιά στην τάξη του σαν οικοδεσπότης. Όποιος θέλει μπορεί να ζητήσει ακουστικά και μάλιστα ο καθηγητής μου των λατινικών έχει στην τάξη του και έναν οικιακό κινηματογράφο. Για τις γλώσσες έχουμε ένα εργαστήριο γλωσσών, για τη βιολογία ένα ειδικό εργαστήριο κ.λπ. Στον δάσκαλο μιλάμε πάντοτε στον ενικό και αν έχουμε κάποιο πρόβλημα φωνάζουμε «hei ope» που σημαίνει «ε δάσκαλε» και έρχεται ο δάσκαλος να μας βοηθήσει. Αν κάποιος δεν ξέρει κάτι ή δεν έχει λύσει κάποιο πρόβλημα, δε σημαίνει απολύτως τίποτα. Η φιλοσοφία μας είναι πως κάθε μαθητής είναι υπεύθυνος για τη μάθηση του. Ο δάσκαλος είναι υποχρεωμένος να του κάνει ενισχυτικά μαθήματα τις απογευματινές ώρες. Αν κάποιος μαθητής ήταν άρρωστος ή πήγε μερικές ημέρες με τους γονείς του διακοπές, ο δάσκαλος υποχρεούται να του αναπληρώσει τις ώρες με ενισχυτική διδασκαλία. Παρότι θεωρούμε ότι ο μαθητής μαθαίνει μόνο γιατί το επιθυμεί ο ίδιος, υπάρχουν κάπου - κάπου μικρά τεστ αλλά περισσότερο για κίνητρο υποκίνησης. Κάθε μάθημα κρατάει 45 λεπτά και ακολουθεί ένα διάλειμμα ενός τετάρτου.
 Στις 11.45 και για μισή ώρα υπάρχει φαγητό, στο εστιατόριο φυσικά και όχι μέσα στις τάξεις. Δευτέρα και Παρασκευή το σχολείο τελειώνει στις 14.00, εκτός κι αν κάποιος θέλει να κάνει κάτι δημιουργικό μέσα στο σχολείο, όπως π.χ. σπορ ή κάτι άλλο. Τις άλλες ημέρες το σχολείο τελειώνει στις 16.00.
 Στο Λύκειο, όπως σου έγραψα, μετά από 5 εβδομάδες σχολείο, υπάρχει μια εβδομάδα εξετάσεων σε έξι μαθήματα. Αν κάποιος δεν επέλεξε κάποιο μάθημα, την ημέρα εκείνη είναι ελεύθερος. Για τα τεστ δεν υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος. Όποιος τελειώσει πάει στο σπίτι του. Οι καθηγητές, συνήθως δεν επιτηρούν καθόλου αλλά κανείς μας δεν διανοείται να μιλήσει ή να αντιγράψει γιατί θεωρείται μεγάλη ντροπή. Αν κάποιος δεν είναι ευχαριστημένος με τη βαθμολογία μπορεί να ζητήσει να μη ληφθεί υπόψη και να την επαναλάβει μετά από μερικές εβδομάδες. Μετά την εβδομάδα των τεστ παίρνουμε τα πιστοποιητικά επιδόσεων.
 Το τι κάναμε σε όλη τη διάρκεια των 5 εβδομάδων δεν είναι και τόσο σημαντικό. Μετά το σχολείο πηγαίνω στο σπίτι, συνήθως χωρίς την τσάντα μου, αφού εκεί θα κάνω εντελώς διαφορετικά πράγματα από αυτά που έκανα στο σχολείο. Θα ασχοληθώ με άλλα πράγματα που μου αρέσουν επίσης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα διαβάσω κάτι άλλο. Διαβάζουμε πάρα πολύ εξωσχολικά βιβλία, γι' αυτό και στην ανάγνωση βγήκαμε πρώτοι με απόσταση από το δεύτερο, ενώ εσείς όπως άκουσα πιάσατε «πάτο».
 ΥΣΤΕΡΌΓΡΑΦΟ
 Όπως θα κατάλαβες, η επιτυχία μας είναι ένας συνδυασμός πολλών παραγόντων. Όπως μας λέει και ο δάσκαλος μας, ο Καουρισμάκι, «η εκπαίδευση δε γίνεται ποτέ μέσα σε ένα πολιτικό και- πολιτισμικό κενό. Είναι συστατικό κομμάτι του συνόλου της κοινωνίας, όπου δάσκαλοι, γονείς, μαθητές και πολιτεία συμβάλουν κατά τον ίδιο βαθμό». Η δασκάλα μας μάλιστα, η Κεκόνεν, μας λέει ότι «συμμετοχή στην παιδεία μας έχουν η οικογένεια και η γειτονιά, το κοινωνικό περιβάλλον, δηλαδή η κοινωνία με τις αξίες και τα πρότυπα της, ο δεδομένος χώρος και χρόνος, οι ανθρώπινες σχέσεις, οι νόμοι και τα ΜΜΕ με τις απόψεις και εικόνες που μεταδίδουν». Γι' αυτό πιστεύω ότι είναι κάτι που δεν αντιγράφεται από κάποιους ειδικούς.
 Μάλλον θα πρέπει να ανοίξετε έναν πανεθνικό διάλογο, όπου θα συμμετέχουν όλοι και φυσικά κι εσείς τα παιδιά και όχι μόνο κάποιοι «ειδικοί». Το σημειώνω, γιατί άκουσα ότι θα έρθουν στο σχολείο μας κάποιοι «ειδικοί» από την Ελλάδα για να μελετήσουν το σύστημα μας. Φοβάμαι ότι θα δουν ό,τι τους βολεύει. Χωρίς την κινητοποίηση και τη βούληση ολόκληρης της κοινωνίας σας, δεν νομίζω πως θα πετύχετε κάτι. Νομίζω πως το σύστημα μας είναι πολύ απλό, τόσο απλό, που μόνο άνθρωποι δημιουργικοί ή παιδιά μπορούν ποτέ να το φανταστούν και να το εφαρμόσουν και όχι γραφειοκράτες που θα στείλετε να το μελετήσουν. Πρόσφατα, μαζί με τους γονείς μου παρακολουθήσαμε μια μαγνητοφωνημένη Ομιλία στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας από ένα καθηγητή από το ΜΙΤ της Μασαχουσέτης, τον Symour Papert, ο οποίος μας είπε:
 «Όλα τα συστήματα είναι κουτά. Εμείς νομίζουμε ότι τα συστήματα είναι έξυπνα. Πολύ σπάνια όμως τα συστήματα μπορούν να δουν αυτό που συμβαίνει κάτω από τη μύτη τους. Ένα σύστημα, από τη στιγμή που μπαίνει στη λογική της συντήρησης, από τη στιγμή που εναντιώνεται στο άνοιγμα του μυαλού και στην ιδέα της αλλαγής, αρέσκεται να πιστεύει στην ίδια του την προπαγάνδα, στις ιστορίες που ουσιαστικά μόνο του δημιουργεί... Μια κραταιά γραφειοκρατία μπορεί να έχει όλες τις πληροφορίες αλλά λόγω έλλειψης ευελιξίας και καθαρής σκέψης να μην μπορεί να αντιδράσει και να καθορίσει τα γεγονότα». Νομίζω πως θα συμφωνήσεις, γι' αυτό και στο σχολείο μας οι γονείς μας συμμετέχουν ενεργά στην αξιολόγηση πρόσληψης του διευθυντή αλλά και των καθηγητών. Αν δε συμμετέχουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι για να συναποφασίσουν για το ποιοι θα αναλάβουν το έργο εκπαίδευσης των παιδιών τους, ποιος θα το κάνει καλύτερα και χωρίς σκοπιμότητες;
 _ΕΊΜΑΙ ΠΟΛΎ ΠΕΡΊΕΡΓΟΣ ΝΑ ΜΆΘΩ ΠΩΣ ΕΊΝΑΙ ΤΟ ΔΙΚΌ ΣΑΣ ΣΎΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΠΩΣ ΠΕΡΝΆΤΕ ΤΗΝ ΗΜΈΡΑ ΣΑΣ._
 Με ρώτησες πόσο έχει σ' εμάς το τελευταίο μοντέλο της NOKIA, και το Touareg της VW, ειλικρινά δεν ξέρω γιατί δεν έχω κινητό και ο μπαμπάς μου έχει ένα παλιό τζιπ, διότι εμείς στη Φινλανδία έχουμε χιλιάδες χιλιόμετρα χωματόδρομων. Πάντως, το καλοκαίρι που ήμουν στη Ρόδο, είδα πολλά πανάκριβα τζιπ και σκέφτηκα πως μάλλον θα τα χρειάζονται για να πηγαίνουν για σαφάρι στη Σαχάρα, διότι το νησί δεν έχει και τόσους πολλούς δρόμους.
 Λοιπόν φίλε μου, «Kiitos» (ευχαριστώ) για το σήμα του «Ολυμπιακού» που μου έστειλες, της αγαπημένης σου ομάδας όπως μου λες, δυστυχώς δεν την γνωρίζω. Ελπίζω με αυτό να μη σε στενοχώρησα, αλλά οφείλω να σου πω, πως με το ποδόσφαιρο δεν τα πάω και τόσο καλά. Στον ελεύθερο χρόνο μου προτιμάω να πάω στη βιβλιοθήκη της γειτονιάς μου, να σερφάρω λίγο στο Ιντερνέτ, να πάω για σκι ή πατινάζ στον πάγο με τους φίλους μου και τις λίγες ώρες την εβδομάδα που βλέπω τηλεόραση, προτιμάω να δω κανένα ντοκιμαντέρ για την ιστορία σας και άλλες μακρινές χώρες, που δεν έχω πάει. Όπως άκουσα, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, είμαστε η χώρα με τη χαμηλότερη τηλεθέαση στην Ευρώπη. Ξέχασα, δε, να σου πω ότι εκτός της σχολικής, σε κάθε γειτονιά μας υπάρχει μια δημόσια βιβλιοθήκη και δεν υπάρχει μαθητής που να μην έχει μια δανειστική ταυτότητα βιβλίων ή σύνδεση με το ιντερνέτ.
 _ΦΊΛΕ ΜΟΥ, ΣΟΥ ΕΎΧΟΜΑΙ ΚΑΛΉ ΕΠΙΤΥΧΊΑ ΚΑΙ ΚΟΥΡΆΓΙΟ. ΔΥΣΤΥΧΏΣ Ή ΕΥΤΥΧΏΣ ΔΕΝ ΥΠΆΡΧΕΙ ΆΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΟΝ ΚΌΣΜΟ ΠΟΥ ΝΑ ΜΠΟΡΟΎΣΕ ΝΑ ΕΠΙΛΈΞΕΙ ΤΟ ΤΌΠΟ ΓΈΝΝΗΣΗΣ ΤΟΥ._
 Φιλικά, Markus Bootsarb>