Εκτιμάται ότι τα έσοδα από την εκχώρηση δεν θα ξεπεράσουν τα 500 εκατ. ευρώ, όταν η πραγματική αξία του «οικόπεδου» των 6.264 στρεμμάτων με βάση τις αντικειμενικές αξίες των γύρω περιοχών κυμαίνεται από 13-26 δισ. ευρώ
Των Χαράς Τζαναβάρα – Κώστα Ζαφειρόπουλου
Με «συνταγή» τύπου Κασσιόπης η κυβέρνηση προωθεί την εκχώρηση του Ελληνικού σε ιδιώτες με τιμή που, στην πραγματικότητα και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, δεν θα υπερβεί τα 400-500 εκατ. ευρώ! Είναι πληροφορίες που αποκαλύπτει η «Εφ.Συν.», καλώντας παράλληλα τους αρμόδιους να τις διαψεύσουν άμεσα. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο ένα μέρος από τις υπάρχουσες υποδομές, οι περισσότερες από τις οποίες κατασκευάστηκαν γιά τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, κόστισαν στους φορολογούμενους πάνω από 150 εκατ. ευρώ, ενώ η ίδια η αξία του «οικοπέδου» των 6.264 στρεμμάτων, με τους μετριότερους υπολογισμούς και με βάση τις αντικειμενικές αξίες των γύρω περιοχών, κυμαίνεται από 13-26 δισ. ευρώ.
Είναι ενδεικτικό ότι στις αρχές του 2010, όταν η τότε κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου «είχε τρέξει» την υπόθεση, είχε διαρρεύσει ότι το τίμημα θα ήταν της τάξης των 5 δισ. ευρώ, ποσό που αναφέρεται σε σχετικά δημοσιεύματα ώς τον περασμένο Δεκέμβριο.
Στην πρόσφατη παραχώρηση του μεγάλου ακινήτου στην Κασσιόπη Κέρκυρας οι αρμόδιοι έκαναν λόγο για έσοδα της τάξης των 100 εκατ. ευρώ, όταν δημοσίευμα της «Washington Post» κάνει λόγο για 31 εκατ. δολάρια (περίπου 23 εκατ. ευρώ), ενώ ασήμαντα θα είναι τα μελλοντικά έσοδα από την παραχώρηση του δημόσιου κτήματος για 99 χρόνια και δικαίωμα επινοικίασης. Να σημειωθεί ότι εκχωρήθηκε έκταση περίπου 490 στρεμμάτων, όταν βίλες στην ίδια περιοχή πωλούνται αυτή την εποχή προς 10 έως 12 εκατ. ευρώ! Στο εκποιηθέν ακίνητο περιλαμβάνεται μια λίμνη που είναι ενταγμένη στο δίκτυο NATURA, παρθένα παραλία μήκους ενός χλμ. και το ναυτικό οχυρό του Αγίου Στεφάνου, κυριολεκτικά σε απόσταση βολής από την Αλβανία.
Το πιο ανησυχητικό στην περίπτωση του Ελληνικού είναι ότι οι αρμόδιοι προχωρούν στην εκποίηση με δέσμευση έναντι των επίδοξων επενδυτών ότι θα κατασκευαστούν με δημόσιες δαπάνες έργα υποδομών με προϋπολογισμό που θα φτάσει τα 2,5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τη διαμόρφωση της παραλιακής λεωφόρου ώστε να ενοποιηθεί το παλιό αεροδρόμιο με τις εγκαταστάσεις στον Αγιο Κοσμά, τη σήραγγα Αργυρούπολης, που θα συνδέσει τη λεωφόρο Βουλιαγμένης με το «Ελ. Βενιζέλος», και κυρίως τη διευθέτηση των δύο ρεμάτων που είχαν μπαζωθεί πριν από δεκαετίες για τις ανάγκες του παλιού αεροδρομίου και αποτελούν αιτίες πλημμύρας στις γύρω οικιστικές περιοχές. Μόνο το κόστος κατεδάφισης φτάνει τα 34 εκατ. και η μεταστέγαση φορέων που λειτουργούν σήμερα στο παλιό αεροδρόμιο θα απαιτήσει άλλα 614 εκατ. ευρώ.
Το ενδιαφέρον είναι ότι ο επίδοξος επενδυτής θα πάρει το 100% των μετοχών του ακινήτου και χωρίς δέσμευση ότι θα υλοποιήσει τους σχεδιασμούς της κρατικής εταιρείας «Ελληνικόν Α.Ε.»!
Ο τελευταίος διαγωνισμός είχε ξεκινήσει τον Δεκέμβριο του 2011 με καλούς οιωνούς, καθώς εννέα διεθνείς όμιλοι είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να προχωρήσουν σε επενδύσεις στο Ελληνικό. Για ανεξήγητους λόγους όμως τελικά υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές μόνον τέσσερις. Μάλιστα τον περασμένο μήνα, για αδιευκρίνιστους λόγους, αποχώρησε το σχήμα από το Κατάρ, που σύμφωνα με δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων της τελευταίας τριετίας εμφανίζονταν ως οι πιο ένθερμοι υποστηρικτές του σχεδίου.
Η τελευταία φάση του διαγωνισμού, που με βάση τους αρχικούς σχεδιασμούς είχε ανακοινωθεί για τον Ιούλιο, έχει ήδη μετατεθεί για το φθινόπωρο του 2013, ενώ δεν αποκλείεται να δοθεί και νέα παράταση. Στον διαγωνισμό παραμένουν μόνο η Lamda Development του ομίλου Λατση, η βρετανική London & Regional Proprieties και η ισραηλινών συμφερόντων Elbit Cochin Ltd. Σύμφωνα με πληροφορίες, εκπρόσωποι και των τριών «μνηστήρων» επισκέφθηκαν την περασμένη εβδομάδα το Ελληνικό, συνοδευόμενοι από στελέχη τού ΤΑΙΠΕΔ.
Η επιλογή της κυβέρνησης, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, να προχωρήσει στη συνολική εκχώρηση τόσο μεγάλου ακινήτου και εν μέσω οικονομικής κρίσης αποτελεί σπάνια περίπτωση σε παγκόσμια κλίμακα. Ειδικοί τού real estate εκτιμούν ότι το εγχείρημα είναι επικίνδυνο και οι παρενέργειες θα μπορούσαν να μετριαστούν, για παράδειγμα με τμηματική δημοπράτηση του ακινήτου, ώστε το Δημόσιο, που άλλωστε αναλαμβάνει σημαντικό μέρος της επένδυσης, να μην είναι όμηρος στο μοναδικό σχήμα που θα επιλεγεί.
………………………………………………………………………………………………………………………
12 χρόνια περιμένει την αξιοποίηση
Συμπληρώνονται 12 χρόνια από τότε που το Ελληνικό σταμάτησε να λειτουργεί ως αεροδρόμιο, αλλά καμία κυβέρνηση δεν κατάφερε να αξιοποιήσει το μεγαλύτερο «φιλέτο» της πρωτεύουσας σε όφελος του περιβάλλοντος, της οικονομίας και της γύρω περιοχής. Οι πολίτες έχουν χορτάσει «θα» και μεγαλεπήβολες προεκλογικές υποσχέσεις, με αποτέλεσμα να περάσουν, χωρίς κάποιο χειροπιαστό αποτέλεσμα, εποχές πολύ πιο ευνοϊκές για την ελληνική οικονομία.
*Από το 2002 ξεκίνησε ο πρώτος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός που προέβλεπε ήπια οικιστική ανάπτυξη σε 1.000 στρέμματα ώστε να εξασφαλιστούν έσοδα για την κατασκευή και συντήρηση του πάρκου. Ο τότε πρωθυπουργός Κ. Σημίτης έκανε λόγο για το μεγαλύτερο πάρκο της Ευρώπης, που θα ξεπερνά και το «Σέντραλ Πάρκ» της Νέα Υόρκης! Υπερακοντίζοντας ο πρόεδρος της Ν.Δ. Κώστας Καραμανλής είχε υποσχεθεί ότι θα γίνει πάρκο ολόκληρη η έκταση, αλλά κατά την πενταετή παραμονή του στην πρωθυπουργία δεν υλοποίησε την υπόσχεσή του. Μόνον ο πρώην υπουργός Στέφανος Μάνος είχε πει από την αρχή ότι το λεκανοπέδιο δεν έχει ανάγκη από ένα τόσο μεγάλο πάρκο και είχε προτείνει πώληση τμημάτων του ώστε να χρηματοδοτηθούν νέα πάρκα σε υποβαθμισμένες γειτονιές.
*Ενα χρόνο αργότερα το Ελληνικό αναδεικνύεται σε… σκουπιδοτενεκέ των ολυμπιακών εγκαταστάσεων, αφού σε αυτό φορτώνονται -πάντα …προσωρινά- όποια γήπεδα δεν είναι αποδεκτά από άλλες περιοχές. Στο Ελληνικό κατασκευάζονται νέοι χώροι για το κανόε καγιάκ, το σοφτ μπολ, το χόκεϊ και το μπέιζ μπολ, ενώ ανακαινίζονται δύο εγκαταστάσεις του παλιού αεροδρομίου για τις ανάγκες της ξιφασκίας και του μπάσκετ.
*Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού ανακοινώθηκαν στις αρχές του 2005. Πρώτη αναδείχθηκε η πρόταση των D. Serero, Elena Fernadez Ph. Colgnet. Την ίδια χρονιά ψηφίζεται ο νόμος για την μεταολυμπιακή αξιοποίηση των αθλητικών εγκαταστάσεων και προχωρά η ενοικίαση του κανόε καγιακ για τη δημιουργία υδροπάρκου, παραχωρείται γήπεδο σε ποδοσφαιρικούς ομίλους και ενοικιάζονται περιστασιακά οι στεγασμένοι χώροι.
*Τα αρχιτεκτονικά σχέδια τροποποιούνται και στο μελλοντικό πάρκο προστίθεται η έκταση του Αγίου Κοσμά, όπου λειτούργησε το ολυμπιακό κέντρο ιστιοπλοΐας και μετά τους Αγώνες ενοικιάστηκε σε ιδιώτες, που είχαν το δικαίωμα να αυξήσουν τον χώρο της μαρίνας και να κατασκευάσουν νέα κτίρια συνολικής έκτασης 60.000 τετραγωνικών. Ως τώρα το Δημόσιο δεν έχει εισπράξει ούτε ένα ευρώ και μόλις πριν από ένα χρόνο προχώρησε σε καταγγελία της σύμβασης!
*Μετά τις εκλογές του 2009 ανατίθεται το πρόγραμμα αξιοποίησης στην ομάδα Αθεμπίγιο, του επικεφαλής της επιτυχημένης ανάπλασης του παράκτιου μετώπου της Βαρκελώνης. Γίνεται για πρώτη φορά γνωστό ότι υπάρχει ενδιαφέρον από το Κατάρ.
*Το 2011 ιδρύεται η «Ελληνικόν Α.Ε.» και αναλαμβάνει την υπόθεση ο καθηγητής του Χάρβαρντ Σπ. Πολλάλης.
*Τον Δεκέμβριο του 2011 προκηρύσσεται ο διεθνής επενδυτικός διαγωνισμός και σχεδόν ταυτόχρονα το πρόγραμμα Ελληνικό-Αγιος Κοσμάς περνά στην ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ!