Δευτέρα 2 Ιουνίου 2008

Κι όμως εγώ μπορώ

Κι όμως εγώ μπορώ!

Βαρέθηκα πια να ακούω από διάφορους φιλόσοφους της καθημερινότητας ότι "εγώ θα σώσω το κλίμα;", "εγώ θα σώσω τον πλανήτη;", "το Κράτος πρέπει να λάβει μέτρα" και άλλα περισπούδαστα. Εντάξει, το κράτος πρέπει να κάνει κάτι, οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο πρέπει να κάνουν κάτι, οι βιομηχανίες πρέπει να κάνουν κάτι . . . Σύμφωνοι, όμως μπορώ κι εγώ ως πολίτης να κάνω κάτι για να βοηθήσω. Ας μην τα περιμένουμε πια όλα από τους άλλους.

Γιατί εγώ μπορώ να . . .
- Αντικαταστήσω όλες τις λάμπες στο σπίτι μου και στο γραφείο, με οικονομικούς λαμπτήρες, που εκτός από οικονομία ενέργειας κάνουν και οικονομία στην τσέπη μου
- Πλένω τα ρούχα στο πλυντήριο στους 40 βαθμούς και όχι στους 60 βαθμούς και μόνο όταν το πλυντήριο είναι γεμάτο. Και οικονομία στο ρεύμα και στο νερό, και καλό στα ρούχα μου κάνω.
- Απλώνω τα ρούχα κοντά στα καλοριφέρ και περιορίζω τη χρήση του στεγνωτηρίου που είναι από τις πιο ενεργοβόρες συσκευές των νοικοκυριών.
- Όταν φεύγω από κάθε δωμάτιο κλείνω το φως και τις συσκευές από το κουμπί τους κι όχι από το τηλεκοντρόλ (stand by). Και μαθαίνω και τους άλλους στο σπίτι μου να κάνουν το ίδιο.
- Αγοράζω συσκευές με σήμανση ενεργειακής απόδοσης, όταν αγοράζω καινούργιο εξοπλισμό για το σπίτι ή το γραφείο μου. Κάνω και στο περιβάλλον καλό αλλά και στην τσέπη μου.
- Ξεχωρίζω τα απορρίμματα του σπιτιού και του γραφείου μου σε απλά σκουπίδια και ανακυκλώσιμα υλικά (τενεκεδάκια αναψυκτικών, γυαλί, χαρτί, συσκευασίες από πλαστικό ή μέταλλο). Δοκιμάστε το, είναι πραγματικά απίστευτο το πόσα από τα σκουπίδια που παράγει ένα νοικοκυριό μπορούν να ανακυκλωθούν. Κι αν ο μπλε κάδος της ανακύκλωσης είναι 2 τετράγωνα από το σπίτι μου, δεν χάθηκε κι ο κόσμος. Μπορώ να περπατήσω μέχρι εκεί ή να περάσω από εκεί σκόπιμα καθώς πηγαίνω το πρωί στη δουλειά ή το απόγευμα για ψώνια.
- Όταν φτάνω στον κάδο απορριμμάτων (μπλε ή κανονικό) βάζω τα σκουπίδια μου μέσα στον κάδο και όχι δίπλα ή επάνω. Έλεος! Δεν είναι κόπος να ανοίξω τον κάδο, ούτε θα μου επιτεθούν ορδές από μικρόβια αν ανοίξω το καπάκι για να βάλω μέσα τη σακούλα μου.
- Επιστρέφω τις χρησιμοποιημένες μπαταρίες μου στα ειδικά σημεία ανακύκλωσης. Υπάρχουν μέσα σε πάρα πολλά καταστήματα και σε δημόσιους χώρους. Μάλιστα, επειδή ποτέ δεν θυμάμαι που υπάρχουν ειδικά δοχεία ανακύκλωσης, κουβαλάω τις τελειωμένες μπαταρίες στην τσάντα μου (σιγά το βάρος) και όταν βρω το ειδικό δοχείο, τις πετάω εκεί.
- Προτιμώ τις χάρτινες αντί για τις πλαστικές σακούλες κι όταν δεν μπορώ να βρω χάρτινες, προσπαθώ να βρω ανακυκλωμένο πλαστικό. Τι με νοιάζει η ποιότητα; Για τα σκουπίδια μου τις θέλω.
- Περιορίζω όσο μπορώ τη χρήση ειδών μίας χρήσης όπως πλαστικά κυπελάκια και προτιμώ να αγοράζω χάρτινα.
- Προτιμώ να αγοράζω απορρυπαντικά σε συμπυκνωμένη μορφή, καθώς αυτά απαιτούν μικρότερες συσκευασίες. Αν μπορώ μάλιστα να αγοράσω προϊόντα σε χάρτινη συσκευασία, το προτιμώ ακόμα περισσότερο.
- Στα δε συμπυκνωμένα προϊόντα, χρησιμοποιώ ακριβώς τις δοσολογίες που προτείνει η συσκευασία. Άλλωστε διπλάσια ποσότητα σαπουνιού δεν σημαίνει και μεγαλύτερη καθαριότητα.
- Άσχετο, αλλά λέγοντας καθαριότητα, όλοι οι φίλοι φιλόζωοι ας φροντίζουν να καθαρίζουν και τα περιττώματα των ζώων τους όταν τα βγάζουν βόλτα. Δεν φταίει τίποτα το παιδάκι που θα παίξει μετά στο πάρκο ή που θα τσουλάει την σχολική του τσάντα πάνω στο πεζοδρόμιο!
- Στο γραφείο/στο σπίτι μου χρησιμοποιώ και την πίσω όψη των πρόχειρων εκτυπώσεων. Και προτιμώ να αγοράζω χαρτί με σήμανση ότι δεν έχει χλωριωθεί.
- Για τυχόν σημειωματάρια ή φύλλα αλληλογραφίας προτιμώ ανακυκλωμένο χαρτί.
- Σκέφτομαι πριν εκτυπώσω. Τυπώνω μόνο αυτά τα έγγραφα που πραγματικά χρειάζεται να έχω σε έντυπη μορφή. Ξέρετε πόσα δέντρα χρειάζεται να κοπούν για να παραχθεί ένας τόνος χαρτιού;
- Συγκεντρώνω και ανακυκλώνω όλα τα χαρτιά στο γραφείο. Υπάρχουν μάλιστα αρκετές εταιρείες που τοποθετούν ειδικά δοχεία συλλογής χαρτιού μέσα στα γραφεία μας και που στη συνέχεια επισκέπτονται τις εταιρείες και μαζεύουν τα άχρηστα χαρτιά.
- Μέσω του συλλόγου γονέων και δασκάλων/καθηγητών, προτείνω τη δημιουργία ομάδων ανακύκλωσης και προστασίας του περιβάλλοντος στο σχολείο. Ζητώ τα παιδιά μας να διδάσκονται για τους τρόπους που μπορούν να προστατέψουν το περιβάλλον. Και επειδή δεν βασίζομαι στους άλλους, μαθαίνω στα παιδιά μου ότι το περιβάλλον είναι σημαντικό, ευαίσθητο, και έχει ανάγκη να το προστατέψουμε.
- Φυτεύω δέντρα, θάμνους και λουλούδια στο μπαλκόνι μου, στην πρασιά της πολυκατοικίας μου, στην ταράτσα του κτηρίου, στον κήπο του σχολείου των παιδιών. Εξασφαλίζω οξυγόνο όλο το χρόνο και περισσότερη δροσιά το καλοκαίρι.
- Δεν κυκλοφορώ με το αυτοκίνητο για ψύλλου πήδημα. Προτιμώ τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή έστω προσπαθώ να μοιράζομαι τις διαδρομές με συναδέλφους. Λιγότερο καυσαέριο στην ατμόσφαιρα και λιγότερο χάος στους δρόμους.
- Συντηρώ συχνά το αυτοκίνητό μου και τον καταλύτη του. Εξοικονομώ περίπου 5% στη βενζίνη του έτους και επιβαρύνω το περιβάλλον λιγότερο.
- Αν θέλω να οδηγήσω εκτός δρόμου (4Χ4) προσέχω που κινούμαι, είναι δυνατόν οι ρόδες του αυτοκινήτου μου να καταστρέψουν πολύτιμα είδη φυτών.
- Δεν κόβω ποτέ κλαδιά από δέντρα ή λουλούδια από τη φύση. Αν τα βάλω στο βάζο μου θα ζήσουν μία εβδομάδα μόνο, αν τα αφήσω στη φύση θα ζήσουν για πολλά χρόνια, βελτιώνοντας τον αέρα που αναπνέω. Και μαθαίνω στα παιδιά μου ότι το να κόβουν λουλούδια μπορεί να έχει πλάκα αλλά δεν είναι σωστό για το περιβάλλον!
- Ειδικά το καλοκαίρι, προσέχω να παρκάρω το αυτοκίνητό μου μακριά από ξερά χόρτα. Η θερμοκρασία που αναπτύσσει ο καταλύτης των αυτοκινήτων είναι τόσο μεγάλη που μπορεί να προκαλέσει ανάφλεξη.
- Μιλώντας για ανάφλεξη, ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ ότι δεν πετώ ποτέ αναμμένα τσιγάρα έξω από το παράθυρο. Για όνομα του Θεού, τα αυτοκίνητα έχουν τασάκια! Αν ταξιδεύω με μηχανή, κάνω στάση για τσιγάρο και φροντίζω να σβήσω πολύ καλά το τσιγάρο μου πριν ξαναξεκινήσω.
- Εκτός από τον κίνδυνο από τα τσιγάρα, δεν βάζω ποτέ φωτιά σε δασικές περιοχές, είτε για ατμόσφαιρα είτε για μαγείρεμα. Το δάσος μου είναι πολύ πιο σημαντικό από λίγες ρομαντικές στιγμές.
- Αν το σπίτι μου είναι δίπλα σε δασική περιοχή, καθαρίζω με δική μου πρωτοβουλία τα ξερόχορτα και τις πευκοβελόνες που βρίσκονται στο έδαφος, τουλάχιστον γύρω από το οικόπεδό μου. Το ξέρω ότι τυπικά δεν επιτρέπεται καμία παρέμβαση σε δασικές εκτάσεις, αλλά σιγά μην με πάρουν χαμπάρι οι δασοφύλακες. Αυτοί δεν παίρνουν χαμπάρι τους εμπρηστές.
- Υποστηρίζω τις εθελοντικές οργανώσεις προστασίας του δάσους και του περιβάλλοντος γενικότερα και προσπαθώ να συμμετέχω σε δράσεις αναδάσωσης, καθαρισμού των δασών ή των παραλιών που οργανώνονται από τέτοιους φορείς.
- Ενημερώνομαι για το πώς πρέπει να αντιδράσω σε περίπτωση δασικής πυρκαγιάς και αν εντοπίσω φωτιά ενημερώνω ΑΜΕΣΩΣ την Πυροσβεστική, δίνοντας όσο το δυνατόν πιο ακριβή περιγραφή του σημείου που έχει ξεσπάσει η φωτιά.
- Σε περίπτωση πυρκαγιάς δεν εμποδίζω με το αυτοκίνητό μου τα οχήματα των αρχών. Και ΠΟΤΕ δεν κινούμαι στη βοηθητική λωρίδα κυκλοφορίας, όση κίνηση κι αν έχει. Δεν χρειάζεται να γίνει η καταστροφή, μπορεί απλά να χρειαστεί να περάσει ένα ασθενοφόρο που μεταφέρει έναν άνθρωπο σε κρίσιμη κατάσταση. Πως θα μου φαινόταν αν ήταν ένας δικός μου άνθρωπος που η ζωή του θα εξαρτιόταν από λίγα και μόνο λεπτά καθυστέρησης;
- Αν βρω τραυματισμένα ζώα στην ύπαιθρο, τηλεφωνώ στις τοπικές αρχές και απαιτώ να έρθουν να τα παραλάβουν.
- Δεν πετώ ποτέ σκουπίδια (ειδικά πλαστικό) στη φύση ή στις παραλίες. Οι θαλάσσιες χελώνες για παράδειγμα, βλέποντας το πλαστικό να επιπλέει, νομίζουν ότι είναι μέδουσες, με αποτέλεσμα να καταπίνουν το πλαστικό και να πεθαίνουν.
- Εξοικονομώ ενέργεια και νερό ακόμα και όταν είμαι σε ξενοδοχεία ή ενοικιαζόμενα δωμάτια. Φτάνει πια η νοοτροπία ότι άλλος τα πληρώνει αυτά.
- Όταν ταξιδεύω δεν αγοράζω προϊόντα που ξέρω ότι προέρχονται από απειλούμενα είδη όπως τα κοράλλια, το ελεφαντόδοντο, δέρματα και γούνες ζώων.
- Όταν βάφω το σπίτι μου, προτιμώ οικολογικά χρώματα. Είναι άλλωστε πολύ πιο υγιεινά για την οικογένειά μου.
- Προτιμώ τους ηλιακούς θερμοσίφωνες και όλες τις μεθόδους παραγωγής ενέργειας από φυσικές πηγές, όπως ο ήλιος και ο άνεμος. Κάθε ηλιακός θερμοσίφωνας μειώνει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά περίπου 1,5 τόνο το χρόνο.
- Και ως ενεργός πολίτης, που ενδιαφέρεται για το περιβάλλον, κρίνω και αξιολογώ το έργο όλων τους, όταν καλούμαι να ψηφίσω. Πως μπορώ να επιλέξω να με κυβερνούν άνθρωποι που δεν δίνουν δεκάρα για τον πλανήτη και το μέλλον μας;

Δεν ισχυρίζομαι ότι όλοι μπορούμε να κάνουμε όλα τα παραπάνω, όμως, σε πείσμα όλων των «δεν βαριέσαι» συμπολιτών μας, πιστεύω ότι ακόμα και ένα-δύο από αυτά αν κάνει ο καθένας από εμάς, το κέρδος στο περιβάλλον (και στην καθημερινή μας ζωή) είναι σημαντικό.

Μην ξεχνάμε ότι το περιβάλλον ανήκει στα παιδιά μας και στα δικά τους παιδιά και στα παιδιά των παιδιών τους. Δεν έχουμε δικαίωμα να το καταστρέψουμε. Αντίθετα, έχουμε υποχρέωση να το προστατέψουμε!

http://www.noikokyra.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου