Τρίτη 24 Φεβρουαρίου 2009
Γραφειοκτατία ή μηχανοργάνωση; This is the question ...
Ο κ. καθηγητής τα λέει πολύ ωραία, αλλά παραβιάζει ανοικτές θύρες.
Στην ανάπτυξη του θέματος δεν έχει λάβει υπόψη του τον παράγοντα/προϋπόθεση του πολιτικού κόστους ή/και ψηφοθηρίας/επανεκλογησιμότητας και τέλος τη γραφειοκρατία.
Το τέρας, η Λερναία Ύδρα, η ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ είναι προϊόν της ευνοιοκρατικής πρόσληψης των οιωνδήποτε --συνήθως ανικάνων--, αρκεί να είναι εν δυνάμει ψηφοφόροι, μη δυνάμενοι να δώσουν λύση σ’ οποιοδήποτε μικρό ή μεγάλο ζήτημα, αλλά εκ των αρίστων να παραπέμπουν το θέμα σε κάποιον άλλο.
ΣΓΣ
ΥΓ Γνωρίζω ότι σε κάποιον είχε ζητηθεί η πρόσληψη κάποιου στο δημόσιο με το επιχείρημα ότι "Είναι ανίκανος προς πάσαν εργασίαν"
Καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου
Γιάννης Χαραλαμπίδης: «Η έλλειψη συνεργασίας στο Δημόσιο διπλασιάζει το κόστος λειτουργίας»
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Δευτέρα, 23 Φεβρουαρίου 2009 07:00
Το μείζονα ρόλο της διαλειτουργικότητας για τη διάχυση των νέων τεχνολογιών στο δημόσιο τομέα υπογραμμίζει μιλώντας στη «Ν» ο καθηγητής κ. Γιάννης Χαραλαμπίδης, υπεύθυνος Ερευνας e-Government και e-Business, στο Εργαστήριο Συστημάτων Αποφάσεων και Διοίκησης, της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, όπου συντονίζει την υλοποίηση καινοτόμων έργων εκσυγχρονισμού του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.
Γιάννης Χαραλαμπίδης: Εχουμε πραγματοποιήσει έρευνες οι οποίες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι εάν πετύχουμε τη συνεργασία των φορέων με ηλεκτρονικό και αυτοματοποιημένο τρόπο, μπορούμε να πετύχουμε μείωση κόστους μέχρι 45% και μείωση χρόνου έως και 90%.
Σύμφωνα με τον κ. Χαραλαμπίδη, η διαλειτουργικότητα είναι το βασικότερο χαρακτηριστικό της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης αλλά και της παροχής πλήθους ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τον Ελληνα πολίτη, ενώ ο ίδιος τονίζει ότι το Δημόσιο με τη στενότερη συνεργασία των φορέων του μπορεί να μειώσει το κόστος λειτουργίας του έως και 45% και τους χρόνους διεκπεραίωσης των εργασιών έως και 90%.
Με τον όρο διαλειτουργικότητα τι ακριβώς εννοούμε;
«Αρχικά πρέπει να πούμε ότι ο όρος διαλειτουργικότητα πρωτοεμφανίσθηκε στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1970. Προέκυψε ουσιαστικά από την ανάγκη διαλειτουργικότητας στο στρατό, δηλαδή την ανάγκη να υπάρχει η δυνατότητα διαφορετικά συστήματα να συνεργάζονται μεταξύ τους σε βάθος χρόνου. Το ενδιαφέρον είναι ότι για την εφαρμογή της διαλειτουργικότητας ως «σύστημα» δεν ορίζεται μόνο ο πληροφοριακός ή τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός αλλά και ο φορέας-οργανισμός, τα δεδομένα του και οι διαδικασίες του. Οπότε η διαλειτουργικότητα ξεφεύγει από ένα χαρακτηριστικό των πληροφοριακών συστημάτων και ειδικά στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση γίνεται χαρακτηριστικό των Οργανισμών του δημόσιου τομέα. Το να έχεις δηλαδή δύο Δημόσιους Οργανισμούς να συνεργάζονται και να μπορεί ο ένας να εκμεταλλευτεί τα δεδομένα του άλλου είναι πολύ σημαντικό για την παροχή των κατάλληλων ηλεκτρονικών υπηρεσιών».
Η ανεπαρκής διαλειτουργικότητα πώς επηρεάζει τον τρόπο λειτουργίας του δημόσιου τομέα;
«Μπορώ να φέρω ως παράδειγμα το ασφαλιστικό σύστημα στην Ελλάδα. Οι φορείς ασφάλισης και τα ασφαλιστικά ταμεία δεν είναι σε θέση να διαλειτουργήσουν και να συνεργαστούν με το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών.
Οι δύο φορείς πρέπει αναγκαστικά να συνεργαστούν για την ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών αλλά πολλά από τα στοιχεία που διαθέτει ο ένας δεν μπορεί να τα μοιραστεί με τον άλλο με αποτέλεσμα σοβαρές χρονικές καθυστερήσεις. Για τον υπολογισμό συντάξεων που ανήκουν σε διαφορετικά ταμεία οι διαδικασίες μπορούν να διαρκέσουν έως και έξι μήνες λόγω της έλλειψης διαλειτουργικότητας. Οπως αντιλαμβάνεστε πρόκειται για ένα πρόβλημα που δεν αφορά μόνο τα συστήματα πληροφορικής αλλά όλους τους μεγάλους οργανισμούς στο δημόσιο τομέα».
Ποιος είναι ο δικός σας ρόλος ως προς την προώθηση της διαλειτουργικότητας στο δημόσιο αλλά και στον ιδιωτικό τομέα;
«Είμαστε μια ομάδα στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, όπου έχουμε ένα εργαστήριο που ασχολείται με τα συστήματα της Δημόσιας Διοίκησης. Μέσα σε αυτή την ενασχόληση τα τελευταία έξι χρόνια έχουμε ανακαλύψει ότι το σημαντικότερο χαρακτηριστικό των πληροφοριακών συστημάτων μέσα στο δημόσιο τομέα και της προσπάθειας επίτευξης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι η διαλειτουργικότητα.
Η ομάδα μας έχει αναλάβει πλήθος έργων στη Δημόσια Διοίκηση αλλά και αρκετά ερευνητικά έργα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφέρω ότι πρόσφατα δημιουργήσαμε και το Ελληνικό Κέντρο Διαλειτουργικότητας, μια προσπάθεια δημιουργίας ενός κέντρου αριστείας για ολόκληρη την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης και Μεσογείου.
Η ομάδα μας συνεργάζεται με φορείς από τρεις βασικές κατηγορίες, άλλα ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια στην Ελλάδα, Οργανισμούς του δημόσιου τομέα και επιχειρήσεις από τον ιδιωτικό τομέα.
Αυτή την περίοδο είμαστε πολύ κοντά στην ολοκλήρωση ενός έργου που είναι κομβικό για το δημόσιο τομέα στην Ελλάδα. Πρόκειται για το Ελληνικό Πλαίσιο Διαλειτουργικότητας, δηλαδή ένα σύνολο από προδιαγραφές και πρότυπα βάσει των οποίων πρέπει να σχεδιάζονται τα συστήματα και οι διαδικασίες στο δημόσιο τομέα ακριβώς για να επιτευχθεί διαλειτουργικότητα και συνεργασία».
Σε πραγματικά νούμερα και συγκρίσιμα μεγέθη τι μπορεί πραγματικά να επιτύχει η προώθηση της διαλειτουργικότητας στο δημόσιο τομέα;
«Εχουμε πραγματοποιήσει έρευνες οι οποίες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι εάν πετύχουμε τη συνεργασία των φορέων με ηλεκτρονικό και αυτοματοποιημένο τρόπο, μπορούμε να πετύχουμε μείωση κόστους μέχρι 45% και μείωση χρόνου έως και 90%. Η χώρα μας διαθέτει σήμερα την απαραίτητη υποδομή για την επίτευξη αυτού του στόχου, υπάρχει για παράδειγμα ένα πανελλαδικό δίκτυο, το Σύζευξις, ωστόσο η πραγματική διάδοση ηλεκτρονικών υπηρεσιών είναι πάρα πολύ μικρή. Το "Σύζευξις" μπορούμε να το παρομοιάσουμε σαν μια πολύ καλή λεωφόρο, το θέμα είναι να "τρέξουν" πάνω σε αυτή πολλά αυτοκίνητα.
Εξάλλου το χάσμα μεταξύ υποδομών και υπηρεσιών στη χώρα μας αποδεικνύεται και από τα στατιστικά στοιχεία για τη διείσδυση του Ιντερνετ, που ενώ έχει φθάσει στο 35%, η συνολική χρήση του Διαδικτύου από Ελληνες πολίτες για υπηρεσίες είναι πάρα πολύ χαμηλή».
Ποια είναι τα έργα που πιστεύετε ότι θα δώσουν «ώθηση» στην παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών στη χώρα μας;
«Δυστυχώς σήμερα τα ολοκληρωμένα έργα που παρέχουν ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς τον πολίτη είναι πάρα πολύ λίγα. Από τα σημαντικότερα που πρέπει να προωθηθούν είναι το "Ερμής", το νέο κεντρικό σύστημα ηλεκτρονικών υπηρεσιών, το οποίο μαζί με τις βασικές πύλες της Δημόσιας Διοίκησης όπως το Taxisnet και IKAnet, τις δημοτικές διαδικτυακές πύλες και το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Προμηθειών αποτελούν έργα "σημαίες" που θα φέρουν το όραμα του e-government πιο κοντά.
Πρέπει όμως να τονίσω ότι ακόμη και με την επιτυχή και έγκαιρη ολοκλήρωση αυτών των έργων δεν πρόκειται να οδηγηθούμε σε έναν αποτελεσματικό τρόπο ηλεκτρονικής διακυβέρνησης εάν δεν προχωρήσουμε ταυτόχρονα και σε διοικητική αναδιοργάνωση του δημόσιου τομέα. Στόχος δεν πρέπει να είναι η μηχανογράφηση διαδικασιών που στο πέρασμα του χρόνου δεν έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές, αλλά η επιτυχής αναδιοργάνωση και η ταυτόχρονη αυτοματοποίηση των νέων πλέον διαδικασιών».
Εξελίξεις
Ο κ. Γ. Χαραλαμπίδης μας μίλησε στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης που διοργάνωσε για τρίτη χρονιά η Microsoft Ηellas για τη διαλειτουργικότητα στο Κέντρο Καινοτομίας της. Σύμφωνα με τη Microsoft η διαλειτουργικότητα αποτελεί ένα ζήτημα ύψιστης σπουδαιότητας για τους πελάτες καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις, όπως είναι τα ετερογενή υπολογιστικά περιβάλλοντα, η κινητικότητα και οι διαδικτυακές υπηρεσίες, συνδυάζονται με τις ανάγκες μιας αγοράς κατανεμημένου εργατικού δυναμικού, τις προσδοκίες για μεγαλύτερες αποδόσεις των επενδύσεων στην πληροφορική και τις απαιτήσεις για αυξημένο έλεγχο των δεδομένων για συνεχή διασυνδεσιμότητα.
Οι αρχές διαλειτουργικότητας που έχει θέσει ο αμερικανικός κολοσσός, οι οποίες εντάσσονται στην ίδια τη διαδικασία σχεδιασμού των προϊόντων που αναπτύσσει, περιλαμβάνουν την εξασφάλιση ανοικτών συνδέσεων, την προώθηση της φορητότητας δεδομένων, τη βελτίωση της υποστήριξης σε βιομηχανικά πρότυπα και την προώθηση πιο ανοικτής συνεργασίας με τη βιομηχανία.
Διαλειτουργικότητα - Το μέγεθος του προβλήματος στην Ελλάδα
Οργανισμοί και Διαδικασίες
-18 υπουργεία, 13 περιφέρειες, 52 νομαρχίες, 1.024 δήμοι και κοινότητες, 691 οργανισμοί δημόσιου τομέα
-10.000 σημεία παροχής υπηρεσιών στο δημόσιο τομέα
-2.000 υπηρεσίες προς πολίτες και επιχειρήσεις
-10.000 τύποι εγγράφων που ανταλλάσσονται
-300.000 δημόσιοι υπάλληλοι «γραφείου»
Συστήματα
-10 κεντρικές πύλες
-200 Internet Portals υπουργείων, Οργανισμών
-100 Ιnternet Portals μεγάλων δήμων
-900 Ιnternet Portals μικρότερων δήμων και κοινοτήτων
-2.500 συστήματα Back Office
Xρήστες-λήπτες υπηρεσιών
-11 εκατ. πολίτες
-200 χιλ. μεγάλες, μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις
-600 χιλ. ελεύθεροι επαγγελματίες
-18 εκατ. τουρίστες
-Οργανισμοί και επιχειρήσεις από 26 κράτη-μέλη.
Τα οφέλη της διαλειτουργικότητας
Για τη Δημόσια Διοίκηση:
-Μείωση του διαχειριστικού κόστους για την παροχή υπηρεσιών σε πολίτες και επιχειρήσεις
-Αύξηση της διαφάνειας στην παροχή υπηρεσιών
-Καλύτερη αξιοποίηση υπαρχόντων συστημάτων.
-Για τους πολίτες και επιχειρήσεις:
-Μείωση του συνολικού απαιτούμενου χρόνου για την εκτέλεση μιας υπηρεσίας
-Μείωση του κόστους (σε χρόνο και χρήμα) των υπηρεσιών
-Δυνατότητα παροχής υπηρεσιών κάθε ώρα και ημέρα.
ΜΕΛΙΝΑ ΚΑΛΑΜΠΟΚΑ
http://www.naftemporiki.gr/news/static/09/02/23/1632688.htm
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Αξίζει να διαβαστεί ένα παλαιότερο άρθρο επί του θέματος της γραφειοκρατίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://users.sch.gr/svlioras/Philologia/Composition/Grafeiokratia.htm