Κυριακή 8 Μαρτίου 2009

Μήπως έχει δίκιο ... ;

Μεγαλομανία

ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΔΗΜΟΥ

Ακούω και διαβάζω για τους «Μεγάλους Έλληνες». Η εκδήλωση είναι εισαγόμενη από τη Μεγάλη Βρετανία - έγινε και σε άλλες χώρες. Βγήκαν περίεργα αποτελέσματα (π.χ. οι Βρετανοί ψήφισαν δεύτερο, μετά τον Τσόρτσιλ, έναν κατασκευαστή σιδηροδρόμων και τρίτη την πριγκίπισσα Νταϊάνα - πριν από τον Νεύτωνα και τον Σαίξπηρ).

Βλέποντας την ελληνική λίστα απορώ. Από πού κι ως πού Έλληνας ο Μέγας Κωνσταντίνος; Εκατό τα εκατό Ρωμαίος, ουδεμία σχέση είχε με τον Ελληνισμό. (Για να μην πούμε τι ρεμάλι ήταν: δολοφόνησε γυναίκα και γιο.) Και ο Ιουστινιανός (Flavius Petrus Sabbatius Iustinianus) ήταν μάλλον ιλλυρικής καταγωγής λατινόφωνος.

Όσο για τον Μέγα Αλέξανδρο (δεν θα ξαφνιαστώ αν βγει πρώτος) έχω επίσης αμφιβολίες. Όχι τόσο για το αν ήταν Έλληνας (οι άλλοι Έλληνες της εποχής του με πρώτο τον Δημοσθένη δεν θα το δέχονταν ούτε για αστείο) όσο για το χαρακτηρισμό «μέγας».

Από τον καιρό του σχολείου με προβλημάτιζε ότι ο χαρακτηρισμός αυτός δινόταν μόνο σε στρατηλάτες που είχαν αφανίσει κόσμο και κοσμάκη. Μέγας Ναπολέων, Μέγας Φρειδερίκος, κ.λπ. Αυτοί που έσωσαν χιλιάδες ανθρώπους δεν ήταν μεγάλοι; Μέγας Παστέρ, Μέγας Φλέμινγκ... Μπα. Αν δεν σφάξεις κανένα εκατομμύριο, μέγας δεν γίνεσαι...

Και μη μου πείτε ότι ο Μέγας Αλέξανδρος εκπολίτισε τον κόσμο - κάτι τέτοιες δικαιολογίες χρησιμοποίησαν όλοι οι κατακτητές, με τελευταίο τον Χίτλερ. Του ζήτησαν οι Πέρσες, οι Ινδοί και οι Αιγύπτιοι να τους εκπολιτίσει;

Κάτι δεν πάει καλά με τα κριτήριά μας. Έστω παλιά, σε καιρούς φιλοπόλεμους, η στρατιωτική αρετή ήταν σημαντική. Αλλά γιατί σήμερα εκπαιδεύουμε τα παιδιά μας να θαυμάζουν και να αποκαλούν μεγάλους τους πολεμιστές - αντί τους ειρηνοποιούς, τους επιστήμονες ή τους δημιουργούς; Πολύ πιο μέγας από τον Αλέξανδρο ήταν ο δάσκαλός του Αριστοτέλης. Κι από τους Νεοέλληνες (οι αρχαίοι έπρεπε να είναι εκτός) ψηφίζω Καποδίστρια.

Περιμένω την τελική έκβαση της ψηφοφορίας. Να δω αν θα νικήσουν οι πολεμικές αξίες ή οι πολιτικές και πολιτιστικές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου