Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2009

20091211 "Σωτηρία" της ελληνικής οικονομίας μέσω COSCO

Σωτηρία» της ελληνικής οικονομίας μέσω COSCO;

11/12/09 12:38 










Μπορεί το λιμάνι του Πειραιά να σώσει τα οικονομικά της χώρας; Σίγουρα, απαντούν οι χρήστες των εγκαταστάσεών του που έχουν στο μυαλό τους τα συναλλαγματικά οφέλη από τα in tranzit φορτία αλλά και από τα οφέλη από το εξαγωγικό κυρίως εμπόριο.
 Ωστόσο, σε διεθνές επίπεδο οι ειδικοί αναλυτές μπορεί να έχουν «ταύτιση απόψεως» περί του ρόλου του λιμένα του Πειραιά, αλλά έχοντας και τα διεθνή δεδομένα μπροστά τους έχουν και ένα διευρυμένο ορίζοντα να εκτιμήσουν από διαφορετική οπτική γωνία το όλο ζήτημα.
 Η πρόσφατη επένδυση της Κινεζικών συμφερόντων εταιρίας COSCO σημειώνουν έγκριτοι αναλυτές διεθνών οικονομικών εφημερίδων, αποτελεί "ένα πρώτο βήμα" στην Κινεζική προσπάθεια εξισορρόπησης του "ισοζυγίου επενδύσεων" με δεδομένο ότι υπάρχουν καταφανώς περισσότερες ευρωπαϊκές επενδύσεις στην Κίνα από ότι Κινεζικές στην Ευρώπη.
 Και εδώ οι αναλυτές διαγράφουν ένα ορίζοντα άξιο προσοχής για την Ελλάδα που τελευταία έχει μείνει μόνιμα στο στόχαστρο των αρμοδίων παραγόντων των Βρυξελλών αλλά και των "άσπονδων φίλων" που "ευγενικά" περιγράφουν την οικονομία της χώρας ως "ναυάγιο", ως προαναγγελθείσα τραγωδία αν δεν υπήρξε το σωσίβιο του ευρώ (ευρωζώνη) ακόμη και ως Lehman Βrother υψωμένη στη δεκάτη δύναμη!
 Με δεδομένο ότι στις αρχές του νέου έτους έρχονται στην Ελλάδα υψηλόβαθμα στελέχη της Κινεζικής κυβέρνησης το ενδεχόμενο μιας ευρύτερης οικονομικής συμφωνίας με άμεσο αντίκτυπο στην εθνική οικονομία εμφανίζεται ρεαλιστικό.
 Ίσως περισσότερο ρεαλιστικό σε σχέση με άλλες επιλογές. Άλλωστε με βάση το δημοσίευμα της ιταλικής εφημερίδας La Repubblica "η επιχείρηση σωτηρίας της Ελλάδας πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του G2, δηλαδή των ΗΠΑ και της Κίνας".

Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει με εκτενές άρθρο του στην εν λόγω εφημερίδα ο Λούτσιο Καρατσόλο, διευθυντής της επιθεώρησης γεωπολιτικής ανάλυσης "Limes" και καθηγητής Πολιτικής και Οικονομικής Γεωγραφίας.

Μάλιστα, επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι "η ελληνική κρίση θα είχε καταλήξει σε τραγωδία αν η χώρα δεν απολάμβανε της προστασίας του ευρώ, η οποία πάντως δεν είναι απεριόριστη", για να προσθέσει με νόημα ότι:
 "Αυτό δεν είναι μόνο ένα ελληνικό δράμα. Είναι και ένα χρήσιμο παράδειγμα για να κατανοήσουμε τις στρατηγικές των μεγάλων δυνάμεων εν μέσω μιας οικονομικής καταιγίδας που κάθε άλλο παρά έχει σταματήσει".    
 Υπό αυτή την οπτική γωνία, ο Ιταλός αναλυτής "υπενθυμίζει" ότι τις τελευταίες εβδομάδες ο πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου επιδίδεται σε "φρενήρεις αλλά διακριτικές επαφές" με το Πεκίνο, προκειμένου να πείσει τους Κινέζους να αγοράσουν από τον επόμενο μήνα τουλάχιστον 25 δισ. ευρώ σε ελληνικά ομόλογα.
 Αυτή η κίνηση υποστηρίζεται, μεταξύ των άλλων, από μερικούς ισχυρούς φίλους του κ. Παπανδρέου στις ΗΠΑ.
 "Η Goldman Sachs και η JΡ Μorgan είναι μέσα στο παιχνίδι", αναφέρει ο Λούτσιο Καρατσόλο, ενώ η Κίνα είναι διαθέσιμη να αγοράσει τους ελληνικούς τίτλους.

Το αντάλλαγμα που θα ήθελαν οι Κινέζοι είναι να ενισχύσουν την παρουσία τους στο λιμάνι του Πειραιά, βασικό σταθμό για τα κοντέινερ στην Ανατολική Μεσόγειο και προορισμένο να αναπτυχθεί χάρη στη μελλοντική σύνδεση με το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο μέσω των Βαλκανίων.

Η σύνδεση αυτή δεν προβλέπεται να γίνει σύντομα, αλλά "τα πλοία που φέρνουν προϊόντα από την Κίνα και την Ασία προς την Ευρώπη θα μπορούσαν να βλέπουν με όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον τον Πειραιά ως μια εξαιρετική εναλλακτική λύση απέναντι στα λιμάνια της Χάβρης, του Ρότερνταμ και του Αμβούργου για τα οποία απαιτούνται οκτώ ημέρες επιπλέον πλεύσης".
 Ο Ιταλός αναλυτής με την αναφορά τους αυτή στα περί σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμένα με το διεθνές δίκτυο ουσιαστικά αποκαλύπτει μέσα σε δύο γραμμές τη σημασία της.
 Σημασία που για μία εικοσαετία και πλέον έχει τεθεί εν αμφιβόλω, καθώς οι εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες της χώρας, του ΟΛΠ αλλά και του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος και των θυγατρικών του που είναι αρμόδιες παλινωδούν για λόγους που δεν είναι της παρούσης να αναλυθούν.
 Το αξιοσημείωτο κατά τον Καρατσόλο είναι ότι, οι Κινέζοι δεν μιλούν για γεωπολιτικές διεκδικήσεις.
 Υπενθυμίζουν ωστόσο, όπως προαναφέρθηκε, ότι οι κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη είναι κατά πολύ χαμηλότερες από τις ευρωπαϊκές επενδύσεις στην Κίνα.
 Επομένως, η πρόθεση του Πεκίνου "εδράζεται σε καθαρά οικονομικές εκτιμήσεις".
 Ο Ιταλός αναλυτής αναφέρεται εξάλλου στις "αμερικανικές ρίζες" του κ. Παπανδρέου και τους "δεσμούς του με το τραπεζικό και χρηματοπιστωτικό περιβάλλον της Νέας Υόρκης", για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι "πίσω από την Ελλάδα υπάρχει η σκιά των Ηνωμένων Πολιτειών".
 Η τελική εκτίμησή του είναι ότι οι ΗΠΑ δεν θα ήθελαν να αφήσουν να χρεοκοπήσει μια χώρα που είναι στρατηγικός σύμμαχός τους στη Μεσόγειο, "ειδικά αυτή την περίοδο που η Ουάσιγκτον εμπιστεύεται πολύ λιγότερο την Άγκυρα".



Σχόλιο
Για να μην χάσουν τα προκλητικά προνόμια οι αχθοφόροι του Πειραιά θέλησαν να διώξουν την κινεζική COSCO.
Σήμερα βλέπουν το τεράστιο παράθυρο που ανοίγεται για την ελληνική οικονομία. Από μέρες τώρα ο κ. Ανωμερίτης έχει αρχίσει να εκθειάζει την COSCO --ως οικονομολόγος και όχι ως μπόσης του ΟΛΠ και κορυφαίο στέλεχος του ΠΑΣΟΚ (κατά δήλωσή του).
Ας ελπίσουμε ότι δεν θα ακολουθήσουμε το δρόμο που ανοίξαμε για την Pirelli.
ΣΓΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου